Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szukanie różnych rozwiązań edukacji przedszkolnej
Wychowanie przedszkolne jest pierwszym etapem, który wprowadza nas do życia w społeczeństwie poza granicami własnego domu. W przedszkolu uczymy się podstawowych zasad współżycia w grupie, dzielenia się, zachowań grzecznościowych, pracy w zespole. Od jakości przedszkola, kwalifikacji zatrudnionych tam nauczycieli, zależy, czy przedszkole będzie miejscem wartościowym dla życia naszych dzieci – czy nie. Coraz większego znaczenia nabiera przygotowanie dzieci do wejścia w świat ludzi dorosłych. Pragnę zwrócić uwagę na niektóre aspekty systemu wychowania przedszkolnego w Polsce i w wybranych krajach Unii Europejskiej. W Polsce wychowanie przedszkolne jest ofertą dla dzieci w wieku 3-6 lat, a jego podstawową formą organizacyjną jest przedszkole. Placówki te są zakładane i organizowane przez władze lokalne. Przedszkole może być publiczne i niepubliczne. Dzieci spędzają w nim średnio 5-9 godzin. Ustawa o systemie oświaty począwszy od 1991r. stworzyła możliwość funkcjonowania dwóch rodzajów przedszkoli: publicznych i niepublicznych. Samorządy gminne i miejskie prowadzą przedszkola publiczne nazywane też samorządowymi, gminnymi lub miejskimi. Przedszkola niepubliczne prowadzone mogą być przez osoby prawne, np.: firmy, spółki, stowarzyszenia, fundacje, organizacje religijne albo przez osoby fizyczne. Ustawa o systemie oświaty precyzyjnie reguluje warunki i zasady, na podstawie których przedszkole niepubliczne może rozpocząć i zakończyć działalność. Przedszkola niepubliczne są więc niezależne organizacyjnie od samorządów, a wiązać je mogą odpowiednie umowy cywilno-prawne i obligatoryjne dofinansowanie. Nadzór pedagogiczny nad wszystkimi placówkami przedszkolnymi, zarówno publicznymi, jak i niepublicznymi, pełnią kuratorzy oświaty przy urzędach wojewódzkich, decydują także o zarejestrowaniu nowej placówki. W przedszkolach i „zerówkach” nie obowiązują żadne rejonizacje podobne do szkolnych, co znaczy, że można zapisać dziecko do przedszkola, które je przyjmie. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych wskazuje, że wychowanie przedszkolne obejmuje wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej. Placówki przedszkolne zapewniają opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Tworzą warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie „gotowości szkolnej”. Przedszkola pełnią funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziny i opiekunów dziecka. Od września 2004 roku wprowadzono obowiązek przygotowania przedszkolnego w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki. Takie przygotowanie pozwala sześciolatkom: spotkać się z rówieśnikami, bawić się w dużej grupie, rozwiązywać zagadki, mieć kontakt z książką przygotowującą do nauki czytania i pisania, poznać pojęcia matematyczne i zasady współżycia społecznego, poznać nowych kolegów i koleżanki, zauważyć różnorodność zainteresowań i wyrównać ewentualne różnice emocjonalne i edukacyjne. Chodzi także o takie przygotowanie dzieci, aby bez stresu mogły rozpocząć pierwszy rok nauki. Rodzice ...