Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MODEL
TRZYLATKA
Opracowała : mgr Sylwia Duśko
nauczycielka Samorządowego Przedszkola nr 92
w Krakowie
1.Umiejętności i wiadomości społeczne.
Dziecko :
➢ wie, jak się nazywa,
➢ rozumie znaczenie zwrotów grzecznościowych i wie, kiedy się ich używa,
➢ uczestniczy w zabawach i zajęciach organizowanych przez nauczyciela,
➢ wie, że musi stosować się do obowiązujących nakazów i zakazów,
➢ korzysta z pomocy nauczyciela jako pośrednika w sytuacjach trudnych, wymagających rozstrzygnięcia.
2.Czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne
oraz utrzymywanie ładu i porządku.
Dziecko :
➢ uczestniczy we wspólnym porządkowaniu zabawek w sali,
➢ wykonuje prawidłowo podstawowe czynności higieniczne,
➢ zgłasza potrzeby fizjologiczne i samodzielnie korzysta z toalety,
➢ informuje o napotykanych trudnościach podczas wykonywania czynności i prosi o pomoc.
3.Rozwój mowy.
Dziecko :
➢ stara się w zrozumiały sposób mówić o swoich potrzebach i odczuciach,
➢ wypowiada się w odniesieniu do bezpośrednio wykonywanej czynności bądź osób, z którymi się w danej chwili kontaktuje,
➢ dzieli się spontanicznie swoimi przeżyciami i odczuciami,
➢ zadaje pytania w celu uzyskania informacji ułatwiających podjęte działanie i określających jego skutki,
➢ posługuje się prostymi, kilkuwyrazowymi zdaniami.
4.Poziom rozwoju czynności intelektualnych potrzebnych
do rozumienia otoczenia i do nauki szkolnej.
Dziecko :
➢ kojarzy prawidłowo nazwę z przedmiotem i używa jej w wypowiedzi,
➢ porównuje przedmioty, zauważając wyraźne różnice,
➢ dostrzega skutki wykonywanych przez siebie czynności manipulacyjnych,
➢ zaczyna orientować się, które zmiany są odwracalne, a które nie,
➢ wie, jakie czynności trzeba wykonać w określonych sytuacjach.
5.Zdrowie i sprawność ruchowa.
Dziecko :
➢ przyzwyczaja się do zdrowego trybu życia,
➢ podejmuje spontanicznie zabawy ruchowe, a także uczestniczy w zabawach ruchowych organizowanych przez nauczyciela,
➢ zaczyna dostrzegać związek między chorobą a leczeniem,
➢ zgłasza nauczycielowi złe samopoczucie i każde zranienie.
6.Dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Dziecko :
➢ zna układ pomieszczeń przedszkolnych i ostrożnie porusza się po budynku,
➢ bawi się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem,
➢ zna zasady bezpieczeństwa, przestrzega ich,
➢ sygnalizuje potrzebę pomocy w sytuacjach zagrożenia osobom, które mogą tej pomocy udzielić.
7.Wychowanie przez sztukę
Dziecko :
➢ podejmuje proste zabawy tematyczne oraz bierze udział w proponowanych przez nauczyciela zabawach na podstawie treści utworu literackiego,
➢ uczestniczy w przedstawieniach teatralnych organizowanych na terenie przedszkola oraz w krótkich występach przygotowanych dla rodziców i dziadków,
➢ potrafi powiedzieć, co mu się podoba, zgodnie z własnymi odczuciami,
➢ potrafi zaśpiewać krótkie piosenki,
➢ uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem oraz podejmuje zabawy rytmiczne przy akompaniamencie muzycznym,
➢ eksperymentuje w trakcie używania różnych materiałów plastycznych.
8.Rozwijanie zainteresowań technicznych.
Dziecko :
➢ obserwuje z uwagą prowadzone doświadczenia,
➢ podejmuje zabawy polegające na poznawaniu właściwości przedmiotów poprzez bezpośrednie manipulowanie,
➢ wie, do czego służą różne przedmioty wykorzystywane podczas majsterkowania i ...