Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MODEL
CZTEROLATKA
Opracowała : mgr Sylwia Duśko
nauczycielka Samorządowego Przedszkola nr 92
w Krakowie
1.Umiejętności i wiadomości społeczne.
Dziecko :
➢ umie podać swoje imię i nazwisko,
➢ rozumie, że można podać informacje dotyczące miejsca zamieszkania tylko za zgodą bliskich osób lub w sytuacjach dla dziecka trudnych,
➢ umie powiedzieć, co lubi robić najbardziej, zgodnie ze swoimi uzdolnieniami,
➢ stosuje formy grzecznościowe w każdej sytuacji, w kontaktach z dziećmi i dorosłymi,
➢ rozumie, że musi dostosować się do wymagań nauczyciela i wykonywać polecenia i zadania wspólnie z innymi.
2.Czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne
oraz utrzymywanie ładu i porządku.
Dziecko :
➢ samodzielnie wykonuje czynności samoobsługowe,
➢ korzysta prawidłowo z przyborów podczas wykonywania czynności higienicznych,
➢ aktywnie uczestniczy w dbaniu o porządek i wystrój sali,
➢ wie, że należy pilnować rzeczy osobistych, a w razie potrzeby przekazuje je pod opiekę osobom dorosłym.
3.Rozwój mowy.
Dziecko :
➢ słucha uważnie innych i stara się zwracać bezpośrednio do rozmówcy,
➢ dostosowuje wypowiedź w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami do danej sytuacji,
➢ chętnie słucha wierszy, opowiadań, bajek,
➢ wyraża swoje myśli, potrzeby, przeżycia i nazywa uczucia,
➢ formułuje samodzielnie zdania na określony temat,
➢ zadaje pytania, aby ustalić ogólne prawa i zasady.
4.Poziom rozwoju czynności intelektualnych potrzebnych
do rozumienia otoczenia i do nauki szkolnej.
Dziecko :
➢ rozpoznaje przedmioty, potrafi je opisać,
➢ grupuje lub rozdziela przedmioty ze względu na ich przeznaczenie, przynależność lub miejsce,
➢ obserwuje zmiany zachodzące w przedmiotach w toku działania i ocenia, które są odwracalne, a które nie,
➢ stosuje w praktycznym działaniu umiejętność klasyfikowania,
➢ potrafi zaplanować kolejne czynności,
➢ wie, co trzeba zrobić w określonych sytuacjach,
➢ dostrzega logiczny związek w odniesieniu do sytuacji przedstawionej w historyjce obrazkowej.
5.Zdrowie i sprawność ruchowa.
Dziecko :
➢ jest ogólnie sprawne ruchowo,
➢ podejmuje spontanicznie zabawy ruchowe, wykorzystując dostępne przybory i przyrządy,
➢ uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela,
➢ zna zasady mające wpływ na zdrowie,
➢ dostrzega związek między chorobą a leczeniem,
➢ zgłasza nauczycielowi odczuwane dolegliwości i skaleczenia.
6. Dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Dziecko :
➢ przestrzega zasad zabawy w wyznaczonych pomieszczeniach i na określonym terenie,
➢ korzysta z zabawek i sprzętu w sali i w ogrodzie zgodnie z ich przeznaczeniem,
➢ zna i przestrzega podstawowe zasady poruszania się po drogach,
➢ wie, jak należy zachować się w sytuacji zagrożenia,
➢ zgłasza nauczycielowi każdą nietypową sytuację.
7.Wychowanie przez sztukę
Dziecko :
➢ uczestniczy w przedstawieniach teatralnych i koncertach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim (np. w teatrze, w bibliotece, w domu kultury) oraz imprezach plenerowych,
➢ bierze udział w przedstawieniach i inscenizacjach przygotowywanych z okazji uroczystości przedszkolnych,
➢ kulturalnie zachowuje się podczas uroczystości ...