Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MODEL
PIĘCIOLATKA I SZEŚCIOLATKA
Opracowała : mgr Sylwia Duśko
nauczycielka Samorządowego Przedszkola nr 92
w Krakowie
1.Umiejętności i wiadomości społeczne.
Dziecko :
➢ obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co inni mówią i czego oczekują,
➢ przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i współdziała w zabawach i sytuacjach zadaniowych,
➢ grzecznie zwraca się do innych (nawyk mówienia „proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia, smacznego” itp.),
➢ potrafi zaprezentować się podając imię, nazwisko i dokładny adres zamieszkania.
2.Czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne
oraz utrzymywanie ładu i porządku.
Dziecko :
➢ umie korzystać z toalety w przyjęty sposób, a także umyć i wytrzeć się,
➢ właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków,
➢ potrafił się samodzielnie i sprawnie ubierać oraz rozbierać,
➢ dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie i kradzież.
3.Rozwój mowy.
Dziecko :
➢ umie zwracać się bezpośrednio do rozmówcy,
➢ mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym,
➢ umie regulować swój oddech tak, aby mówić płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji,
➢ potrafi uważnie słuchać, pytać o niezrozumiale fakty,
➢ potrafi formułować dłuższe logiczne wypowiedzi o ważnych sprawach.
4.Poziom rozwoju czynności intelektualnych potrzebnych
do rozumienia otoczenia i do nauki szkolnej.
Dziecko :
➢ umie przewidywać skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach),
➢ ustala związki przyczynowe i próbuje przewidywać skutki wykonywanych czynności.
5.Zdrowie i sprawność ruchowa.
Dziecko :
➢ jest sprawne ruchowo,
➢ chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
➢ zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich,
➢ rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,
➢ jest zahartowane, aby sprostać wysiłkowi towarzyszącemu szkolnym obowiązkom.
6.Dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Dziecko :
➢ rozumnie zachowuje się w sytuacji zagrożenia (wie, gdzie można otrzymać pomoc i umie o nią poprosić),
➢ umie bezpiecznie poruszać się po drogach, w tym także korzystać ze środków transportu,
➢ ma świadomość zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich,
➢ ma elementarne rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
7.Wychowanie przez sztukę
Dziecko :
➢ zna zasady kulturalnego zachowania obowiązujące w teatrze, w kinie, na koncercie oraz przestrzega ich,
➢ odgrywa scenki na podstawie utworu literackiego lub według własnego pomysłu
➢ śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru,
➢ chętnie uczestniczy we wspólnych tańcach i muzykowaniu,
➢ potrafi słuchać i tworzyć muzykę,
➢ wypowiada się w różnych technikach plastycznych,
➢ interesuje się malarstwem, rzeźbą i architekturą.
8.Rozwijanie zainteresowań technicznych.
Dziecko :
➢ wznosi konstrukcje z klocków oraz różnorodnych materiałów,
➢ odczuwa radość z wykonanej pracy,
➢ sensownie używa prostych narzędzi podczas majsterkowania,
➢ wie, jak działają niektóre urządzenia techniczne.
9.Rozumienie istoty ...