Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WSTĘP
„Musimy budować świat,
w którym żadne dziecko nie będzie pozbawione
prawa do życia w pokoju i bezpieczeństwie,
prawa do wzrastania
w atmosferze wolnej od lęku i niepokoju”
Jan Paweł II
Zadaniem przedszkola jako instytucji opiekuńczo- wychowawczej, z którą styka się dziecko jest zapewnienie mu bezpiecznych i higienicznych warunków do nauki i zabawy. Jednak znaczną potrzebą jest również uświadamianie małemu dziecku o zagrożeniach jakie niesie ze sobą poruszanie na drodze lub nieuważna zabawa zagrażająca jego zdrowiu lub życiu.
W dzisiejszym świecie dziecko narażone jest również na niebezpieczeństwa które niosą ze sobą obcy ludzie i bezpańskie zwierzęta. W związku z powyższym tak ważne staje się uświadamianie małemu dziecku zagrożeń dzisiejszego świata.
Dzieci w wieku przedszkolnym bowiem nie zdają sobie do końca sprawy co niesie ze sobą współczesna rzeczywistość. Szczególnym zadaniem staje się więc ochrona małego dziecka przed niebezpieczeństwem, stopniowo przygotowując go do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie oraz rozważnego uczestnictwa w co raz to bardziej wzmożonym ruchu drogowym.
Jednak aby dziecko mogło swobodnie funkcjonować należy pozostawić mu możliwie dużo swobody uświadamiając przy tym, że jego decyzje i zachowania mogą zagrażać nie tylko jego osobie, ale również otaczającym go rówieśnikom. Dlatego też priorytetem staje się wprowadzenie dziecka do zachowań respektujących zakazy i nakazy sprzyjające bezpieczeństwu.
Przedszkole staje się więc instytucją mającą duży wpływ na kształtowanie osobowości dziecka, dlatego też należy jak najwcześniej rozpocząć systematyczne działania zmierzające do uświadomienia dzieciom grożących im niebezpieczeństw. Dzieci powinny nauczyć się oceniać okoliczności i rozpoznawać sytuacje niebezpieczne, powinny znać zagrożenia na nie czyhające. Powinny wiedzieć, w jaki sposób ich unikać, a gdy zaistnieją, jak sobie poradzić.
Nie można tu pominąć silnie oddziałującej roli nauczyciela w kierowanie rozwojem dziecka, tak aby w pełni wykorzystując jego naturalną ciekawość poznawania świata, wyposażyć je w wiedzę dotyczącą ochrony swojego zdrowia i życia. By to osiągnąć, trzeba w sposób systematyczny i zaplanowany organizować zajęcia dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia. Dodatkowym celem staje się więc wykształcenie u dziecka umiejętności i nawyków unikania zagrożeń, umiejętności przyswojenia sobie określonych normy pozytywnych zachowań.
Program „Ja i moje bezpieczeństwo” przeznaczony jest dla dzieci w wieku 5 lat. Wprowadzenie i utrwalenie treści programu odbywać się będzie w ciągu całego roku szkolnego. Treści zawarte w programie „Ja i moje bezpieczeństwo” są zgodne z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17) oraz wykraczają poza nią.
I Cele ogólne
1. Kształtowanie u dzieci bezpiecznych zachowań podczas ...