Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji:
Zachować się po rycersku w XXI wieku- redagujemy kodeks
współczesnego rycerza
Cel ogólny lekcji: Rozpoznawanie zachowań będących kontynuacją postawy rycerskiej
we współczesnym świecie.
Cele szczegółowe lekcji
Uczeń:
redaguje kodeks rycerskiego postępowania we współczesnym świecie,
zna pojęcie - ,,kodeks”,
zna i stosuje zasady redagowania ,,kodeksu”
posługuje się poprawną polszczyzną, redagując pisemną wypowiedź,
prawidłowo interpretuje postawy społeczne ukazane poprzez dramę,
potrafi trafnie poprzez dramę ukazać zdarzenie,
potrafi zaprezentować wyniki pracy na forum,
umie współpracować w grupie.
Metody i formy pracy
Metoda problemowa, drama, praktycznego działania; zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne
Podręcznik, zeszyt ćwiczeń, prezentacja multimedialna, opis zdarzeń przygotowany przez nauczyciela
Przebieg lekcji.
Sprawdzenie zadania domowego.
Podanie tematu i celów lekcji.
Nawiązanie do poznanej na poprzedniej lekcji legendy o Królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu. Przypomnienie cech charakteryzujących rycerskie zachowanie.
Nauczyciel zadaje pytanie: czy w dzisiejszych czasach spotykamy jeszcze rycerzy?
Prezentacja multimedialna (dotyczy przykładów rycerskich zachowań w XXI w.
Wyciągnięcie wniosku na temat: Co łączy bohaterów notatek prasowych z bohaterami opowieści arturiańskich?
Cechą wspólną przedstawionych postaci jest czynienie dobra, pomaganie potrzebującym, odwaga, poświęcenie się dla innych, zwalczanie zła, agresji, czyli rycerskość.
Drama – praca w grupach.
Jak się przekonaliśmy rycerskie zachowanie przetrwało do czasów współczesnych. Za chwilę otrzymacie opis zdarzenia. Waszym zadaniem jest przedstawić jego przebieg za pomocą mimiki, gestu, ruchu ciała. Nie używamy słów.
Pomagaj słabszym.
Miasto, duży ruch. Starsza pani niesie torbę z zakupami, która jest bardzo ciężka. Podpiera się laską. Podchodzi do przejścia dla pieszych. Zatrzymuje się. Czeka dłuższą chwilę, zakupy są bardzo ciężkie, więc stawia je na chodniku. Ociera pot z czoła, jest jej coraz trudniej. Całą sytuację obserwuje młoda kobieta, która rozmawia ze znajomą. W pewnej chwili przerywa rozmowę, przeprasza znajomą i podchodzi do staruszki. Proponuje pomoc. Starsza kobieta, zgadza się na propozycję, kiwa głową, uśmiecha się. Kobieta bierze staruszkę pod rękę, w drugą ręką bierze zakupy i razem Czekaja, aż któryś samochód zatrzyma się. Rozgląda się, jest trochę zniecierpliwiona. Denerwuje ją zachowanie kierowców. Wreszcie ktoś się zatrzymuje. Kobieta przeprowadza starszą panią na drugą stronę ulicy.
Bądź uczciwy, nie kłam.
Mama prosi syna, aby zapłacił rachunek. Podaje mu druk wpłaty oraz pieniądze. Syn zgadza się spełnić prośbę mamy, twierdząco kiwa głową. Ubiera kurtkę i wychodzi z domu. Po drodze na pocztę spotyka kolegę. Chwilę rozmawiają. Napotkany kolega w pewnym momencie proponuje mu kupno gry komputerowej. Pokazuje ,,płytkę”. Chłopiec jest zafascynowany, właśnie o tej grze marzył. Uśmiecha się, ogląda grę, wykonuje gest OK. już prawie decyduje się kupić. Ma ...