Dodaj publikację
Autor
Kamila Węsierska-Piecyk
Data publikacji
2012-12-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
58

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis i analiza przypadku Problem edukacyjny.
 Pobierz (doc, 48,0 KB)

Podgląd treści


OPIS I ANALIZA PRZYPADKU
Problem edukacyjny

Imię: Monika

I. Identyfikacja problemu

Analiza poświęcona jest dziecku Monice , uczennicy Oddziału Przedszkolnego.
Dziewczynka ma obecnie 8 lat. W 2009 roku matka zgłosiła się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Na podstawie badań stwierdzono upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym.. Na podstawie wniosku matki i opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, Monice odroczono obowiązek szkolny .
Monika jest trzecim , najmłodszym dzieckiem w rodzinie. Ciąża i poród matki przebiegał prawidłowo. Według punktacji Agar osiągnęła 10 punktów. Fizycznie rozwijała się prawidłowo.
W trakcie rozmowy z matką , stwierdziłam, że rodzina żyje w trudnych warunkach finansowych. Matka, bez zawodu, nigdy nie pracowała.
Jedynym żywicielem rodziny jest konkubent matki. Czasami wsparcia udziela babcia dzieci, która mieszka w tej samej miejscowości.
W trakcie rozmowy matka stwierdziła również, że Monika bardzo późno zaczęła mówić ,że wobec swojego starszego rodzeństwa jest bardzo agresywna (bije je, wyzywa).
Do momentu pójścia dziecka do oddziału przedszkolnego, Monika nie była badana przez logopedę, psychologa czy pedagoga.
Zapoznałam mamę Moniki z jej trudnościami w nauce i zaproponowałam przebadanie w poradni.

II. Geneza i dynamika zjawiska.

W pierwszym roku pobytu dziecka w grupie, kontakt z nią był utrudniony. Była małomówna, nieśmiała. Miała opóźniony rozwój mowy.
Większość czasu spędzała we własnym towarzystwie. Po pewnym czasie zaczęła nawiązywać kontakty z rówieśnikami rozmowy, uczestniczenie w zabawie oraz z nauczycielem. Chętnie uczestniczyła w zajęciach zorganizowanych. Z upływem czasu zaczęła brać w nich aktywny udział.
Wtedy to, ujawnił się jej niski zasób słownictwa i wiadomości ogólnych o sobie, rodzinie i najbliższym otoczeniu. Miała również trudności wymagające sprawności manualnej np. nie potrafiła prawidłowo trzymać kredki, a jej rysunki były nieczytelne .Do rysowania używała kredek w ciemnych kolorach .
Miała nieopanowaną samoobsługę: nie potrafiła zdjąć i założyć ubrania oraz obuwia, nie potrafiła skorzystać z toalety.
W drugim roku pobytu w przedszkolu Monika ma opanowaną samoobsługę(potrafi skorzystać z łazienki i toalety),ubiera i zdejmuje samodzielnie ubranie oraz prawidłowo zakłada obuwie.
Łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami. Chętnie uczestniczy w grach i zabawach z innymi dziećmi.
Sama inicjuje wiele z nich i ustala reguły.
.Czasami jednak złości się i krzyczy, gdy nie są one przestrzegane.
Chętnie pomaga innym dzieciom(np. podaje potrzebne rzeczy z półki, pomaga rysować, odszukać potrzebną literę).
Jest aktywna w trakcie zajęć obowiązkowych(często zgłasza się udzielając poprawnych odpowiedzi).
Potrafi dokonać analizy i syntezy słuchowej wyrazów jedno- i dwusylabowych. Rozpoznaje i nazywa poznane litery. Samodzielnie układa wiele wyrazów. Rozpoznaje i nazywa cyfry do 10 i przelicza elementy w tym zakresie ...