Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: „Sen niedźwiadka”
Cele:
Cele ogólne:
rozwijanie oraz kształtowanie twórczej aktywności dzieci
kształtowanie zdolności wizualizacji
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
Cele operacyjne:
Uczeń
interesuje się przyrodą, chętnie dzieli się z innymi swoimi wiadomościami i obserwacjami,
wypowiada się zdaniami na temat symptomów i uroków jesieni
rozpoznaje i nazywa charakterystyczne jesienne zwierzęta oraz zjawiska
poznaje specyfikę życia niedźwiedzia
aktywnie uczestniczy w zabawach kinezjologicznych
zgodnie współpracuje w grupie,
rozwija i kształtuje zdolności manualne
odpręża się, relaksuje i wycisza
koncentruje
pobudza wyobraźnię
usprawnia ogólną koordynację wzroku, słuchu, ruchu
integruje umysł i ciało
uczy się wchodzić w role oraz kształtuje zdolności wizualizacji
Metody pracy:
pogadanka, metoda wpływy sytuacyjnego, zadaniowa, pokazowa, wizualizacja, ruchowa, twórcza, odtwórcza.
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna
Materiały:
Płyta CD z muzyką relaksacyjną i odgłosami zwierząt, magnetofon/komputer, materiały – zdjęcia obrazujące uroki jesieni oraz materiały ukazujące charakterystyczne zwierzęta obserwowane jesienią, arkusze papieru, kubeczki z wodą, farby, miski, papierowe ręczniki, pojemniczki na farbę, fartuszki.
Przebieg zajęć:
Powitanie dzieci i przedstawienie tematu zajęć
Uroki jesieni –
Uczniowie na prośbę wychowawcy sami wskazują symptomy i uroki jesieni: pogoda, rośliny, ptaki, zwierzęta.
Przygotowania do zimy – uroki jesieni: Rozpoznawanie obrazków
Nauczyciel przedstawia dzieciom informacje obrazujące uroki jesieni oraz materiały ukazujące najcharakterystyczniejsze zwierzęta obserwowane jesienią
Życie niedźwiadka.
Nauczyciel przedstawia dzieciom informacje ukazujące charakterystykę i specyfikę życia niedźwiedzia. Pokazuje kolorowe ilustracje, zachęca do wypowiadania się na temat prezentowanych informacji. Prezentuje też dźwięki wydawane przez niedźwiedzie.
3. Zabawy ruchowe z elementami kinezjologii[1] (do muzyki relaksacyjnej – np. dołączonej do pierwszego slajdu z prezentacji Sen niedźwiadka)
jesienny spacer
zabawa z liśćmi
niedźwiadek: porykuje, rozciąga się, ociera o drzewa, wspina
ćwiczenia oddechowe – przygotowanie do medytacji
od stóp do głów
inne oddychanie
4. Fantazja sterowana – „Sen niedźwiadka” – bajka relaksacyjna (prezentacja z muzyką relaksacyjną na www.swietlica.join.pl/publikacje.html)
5. Misie piją wodę – po zajęciach z kinezjologii dzieci piją wodę z kubeczków i zajmują miejsca przy stolikach.
6. Wykonanie twórczej pracy plastycznej (malowanie palcami) do fantazji sterowanej „Sen niedźwiadka”.
7. Rozmowa w kręgu o pracach.
8. Podsumowanie :
Rundka kończąca: „Najbardziej podobało mi się…” , słodki poczęstunek.
Opracowała
mgr Magdalena Słowik
Nauczyciel SP 25 z Oddziałami Integracyjnymi
im. H. Ch. Andersena w Olsztynie
Przykładowy tekst do zabaw ruchowych z elementami kinezjologii*
Jesienny spacer:
Wyobraź sobie, że jest przepiękny jesienny dzień.
Maszerujemy swobodnie oddychając
Wyciągamy ręce,
przeciągamy się
nabieramy powietrze
wydychając robimy skłony – opuszczając otwarte wyciągnięte dłonie
Zabawa z liśćmi
Szuranie
Rzucanie
Znów spacer, z oddychaniem
Skłon – i tak zostajemy w pełnym skłonie opierając ręce na ...