Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
AIDS NIE WYBIERA TY MOŻESZ!
CELE LEKCJI:
rozróżnienie pojęć HIV, AIDS
poznanie dróg zakażeń
omówienie najczęściej pojawiających się mitów dotyczących HIV i AIDS
wypracowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec zakażonych i chorych na AIDS
METODY: dyskusja kierowana, elementy wykładu, praca w grupach, gra gesty sympatii
PRZEBIEG LEKCJI:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co to jest inicjacja seksualna? Czym kierujemy się opóźniając lub zbyt wcześnie rozpoczynając współżycie seksualne?
Nauczyciel dzieli uczniów na trzyosobowe grupy. Grupy z numerem parzystym zastanawiają się nad problemem, czym kierują się młodzi ludzie podejmując decyzję o wczesnej inicjacji. Grupy nieparzyste zastanawiają się nad problemem, czym kierują się młodzi ludzie podejmując decyzję o późnej inicjacji. Każdy zespół wypisuje swoje argumenty na arkuszu papieru, po czym następuje ich prezentacja i wspólna analiza.
Nauczyciel uświadamia uczniom, że rozpoczęcie współżycia jest ważną decyzją życiową, która wiąże się z konkretnymi konsekwencjami m. in. wzrostem ryzyka zarażenia się wirusem HIV.
2. Nauczyciel rozdaje uczniom pakiet kart, na których wymieniono różne sytuacje, z jakimi można się spotkać w życiu codziennym (załącznik 1). Zadaniem uczniów jest przydzielenie kart do dwu grup:
I) SYTUACJE, W KTÓRYCH MOŻNA SIĘ ZARAZIĆ WIRUSEM HIV.
II) SYTUACJE W KTÓRYCH NIE MOŻNA SIĘ ZARAZIĆ WIRUSEM HIV.
Zadanie ma na celu uświadomienie uczniom, że w normalnych i typowych sytuacjach nie ma ryzyka zakażenia wirusem HIV, nie ma więc sensu bać się i unikać osób zakażonych. Wirusem HIV zarażamy się tylko w ściśle określonych sytuacjach, np. kiedy dochodzi do kontaktu z krwią, spermą lub innymi wydzielinami osoby zakażonej.
1 Załącznik 1
Przykłady kilku sytuacji, które uczniowie mają podzielić na te, które zwiększają ryzyko zakażenia wirusem HIV, i na te, które są bezpieczne.
ukąszenie komara,
podanie ręki osobie zakażonej wirusem HIV,
kąpiel w basenie,
używanie wspólnych igieł i strzykawek np. podczas brania narkotyków,
przyjacielskie objęcie osoby zakażonej wirusem HIV,
używanie wspólnej golarki,
kontakt seksualny z przypadkową osobą,
karmienie piersią przez matkę zarażoną wirusem HIV,
robienie opatrunku osobie zarażonej wirusem HIV bez rękawiczek jednorazowych,
dotykanie klamek,
siedzenie obok osoby zakażonej,
korzystanie z tych samych sztućców,
podczas przyjacielskiego pocałunku,
gdy osoba zakażona wirusem HIV kicha,
jedząc w tej samej restauracji,
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „Gesty sympatii” Uczestnicy siadają w kręgu. Jedna chętna osoba wychodzi z sali. Po powrocie zostaje posadzony na krześle, pośrodku kręgu, zawiązujemy mu oczy. Uczniowie kolejno podchodzą do niej w milczeniu i gestem przekazują wyrazy sympatii np. pogłaskanie po włosach, poklepanie po ramieniu. Sytuację powtarzamy trzy razy. Gdy za drzwi wychodzi czwarty ochotnik ...