Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji
wychowania zdrowotnego dla klasy III gimnazjum
Temat lekcji: Alkohol i niektóre problemy z nim związane.
Cel: zapoznać uczniów z podstawowymi pojęciami z zakresu problemów związanych z nadużywaniem alkoholu. Uwrażliwić na biologiczne i społeczne skutki pijaństwa i alkoholizmu.
Czas: 2 x 45 min.
Metody: prelekcja i pogadanka.
Lp.
Zagadnienie
Czas
Treść
Wskazówki metodyczne
1
Wprowadzenie
5 min.
- narastanie negatywnych skutków nadużywania alkoholu w sferze zjawisk społecznych i ekonomicznych;
- alkohol w środowisku i rodzinie
2
Pojęcia: alkoholizm i pijaństwo
15 min.
pijaństwo: obyczaj, nawyk używania alkoholu powodujący mniej lub bardziej trwałe zakłócenia psychofizyczne w organizmie;
Progi spożycia:
I stan nietrzeźwości
II picie obyczajowe
III picie intensywne;
- alkoholizm jako choroba, stan przewlekłej narkomanii, w której osoba nią dotknięta:
traci kontrolę nad piciem;
nie jest w stanie utrzymać przez dłuższy czas abstynencji;
występują tzw. ciągi picia.
Zwrócić uwagę na odróżnienie terminów: pijaństwo i alkoholizm. Scharakteryzować tzw. progi spożycia alkoholu.
Uczniowie czynnie uczestniczą w omawianiu zagadnień.
3
Działanie alkoholu na organizm
20 min.
• Fazy działania alkoholu w zależności od stopnia stężenia we krwi:
dystroficzne (do 1‰)
euforyczne (1-2 ‰)
ekscytacyjne (2-3‰)
narkotyczne (3-4‰)
porażenne (powyżej 4‰)
• Powstawanie choroby alkoholowej
• Częste używanie alkoholu przyczyną uzależnienia u 10%, a w polskich warunkach u 20% konsumentów
• wiek konsumentów a szybkość uzależniania:
rozpoczynanie picia po ukończeniu:
25 lat→ uzależnienie po 12-15 latach
20-21 lat→ uzależnienie po 3-4 latach
poniżej 20 roku życia→ uzależnienie po 5-6 miesiącach
• Fazy powstawania choroby alkoholowej:
początkowa;
zwiastunowa;
krytyczna;
końcowa.
• Rodzaje uzależnień (psychiczne, fizyczne)
• Choroby związane z nadużywaniem alkoholu
► drogi przenikania alkoholu do organizmu
►destrukcyjne działanie alkoholu na organizm:
na układ krążenia
na układ pokarmowy
na układ nerwowy
Wykorzystać tabelę 1 wykonaną w formie foliogramu.
Podkreślić, że wiek do 21 lat to okres osiągania dojrzałości fizycznej i psychicznej.
Podkreślić szczególnie destrukcyjną rolę alkoholu w młodym organizmie.
Uczniowie aktywnie uczestniczą w omawianiu destrukcyjnego wpływu alkoholu na organizm
4
Style konsumpcji alkoholu
15 min.
• Style konsumpcji alkoholu: neurosteniczny, dionizyjski, samobójczy
• Wzorce picia: rytualistyczny, towarzyski, utylitarny
• Motywy picia: zabawowe, konformistyczne, instrumentalne
Style, wzorce i motywy omawiać wraz z uczniami posługując się przykładami z najbliższego otoczenia lub literatury
5
Wpływ środowiska na rozmiary i style spożywania alkoholu
15 min.
• Postawa człowieka wobec alkoholu wynikiem wychowania i wpływów środowiska
• Wzorce rodzinne i alkoholizowanie się dzieci
• Kształtowanie jednostek nieprzystosowanych społecznie wynikiem alkoholizowania się rodziców
• środowisko rówieśnicze a zachowania proalkoholowe
• zakład pracy a alkohol
Podkreślić wpływ przykładu rodziców na wychowanie dzieci, w tym na zachowanie anty- lub proalkoholowe. Podkreślić, że brak ...