Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TWÓRCZOŚĆ PRZEDSZKOLAKA W TEORII I PRAKTYCE EDUKACYJNEJ.
Rozwijanie twórczości dziecka może stanowić źródło ogromnej satysfakcji w pracy nauczyciela. Twórczość dziecka można rozwijać, a najlepszy teren aktywności twórczej w przedszkolu stanowi zabawa. Rozwijanie twórczości dziecka wykracza więc poza dziedzinę twórczego myślenia i rozwiązywania problemów i jest okazją, a jednocześnie narzędziem rozwoju szeroko pojętej osobowości. Działania twórcze zwiększają otwartość na nowe doświadczenia, wywołują inne odnoszenie się do drugiego człowieka, uczą dziecko samodzielności w planowaniu i wykonywaniu zadań.
Aktywność twórcza stanowi biologiczną potrzebę rozwojową dzieci, której zaspokojenie jest absolutną koniecznością dla optymalnego rozwoju istoty ludzkiej w okresie wzrostu. Nie można jednakże powiedzieć, że dziecko ma wszystkie cechy dojrzałego twórcy. Dziecko posiada te cechy, które na jego etapie rozwojowym pozwalają mu tworzyć i które stanowią o tym, że efekty niektórych jego działań można zaliczyć do twórczych. Główne warunki rozwijania twórczego stanowią warunki rozwojowe, naśladowanie, wyobraźnia twórcza, otoczenie ludzkie i materialne, ekspresja, posiadanie informacji. Małe dziecko po ukończeniu 1 roku życia demonstruje swoje zdolności twórcze przez przyswajanie sobie różnych systemów symbolicznych, np. języka w zdaniach i opowiadaniach, muzyki w piosenkach, orientacji przestrzennej w rysunkach, umiejętności cielesno-kinestetycznych w gestach, tańcu itd. System znaków używany przez dzieci odzwierciedla każdą inteligencję dopiero w okresie formalnej edukacji, czyli w szkole. Niezmiernie ważna jest więc umiejętność rozpoznawania u dzieci ich predyspozycji w celu odpowiedniego wspierania zarówno wyróżniającego się rodzaju aktywności twórczej, jak i tworzenia warunków wspomagających wyzwalanie postaw i zdolności twórczych słabo rozwiniętych. Można więc założyć, że jeśli dziecko prezentuje wysoki poziom inteligencji w danej dziedzinie, na przykład w muzyce, to także będzie bardziej w niej twórcze. Poza tym, może być uzdolnione twórczo także w innych dziedzinach, podobnie, jak jest inteligentne wielorako. I tak na przykład, dziecko inteligentne w dziedzinie logiczno-matematycznej i w językowej może prezentować profil twórczy właśnie w tych zakresach. Inne dziecko może posiadać wysoki poziom inteligencji matematycznej i muzycznej, a będzie twórcze bardziej w jednej dziedzinie, np. muzycznej. Nie oznacza to jednak, że w komponowaniu nie będzie wykorzystywać swoich zdolności logicznego myślenia. Przeciwnie, pomogą mu one swobodnie operować symbolicznym materiałem dźwiękowym i stosować trudne zasady komponowania muzyki. Rozwijanie twórczości dziecka w przedszkolu może stanowić źródło ogromnej satysfakcji nauczyciela. Nic tak bowiem nie cieszy pedagoga, jak możliwość obserwowania zaskakujących rozwiązań zarówno w sferze aktywności umysłowej, jak i artystycznej wychowanków. Aby stać się świadkami rozwoju potencjału twórczego, najpierw jednak należy stworzyć ku temu odpowiednie warunki organizacyjne i metodyczne. Zaliczyć do nich należy m.in. organizację sali przedszkolnej, sposób oceniania ...