Dodaj publikację
Autor
Jarosław Fidurski
Data publikacji
2013-01-21
Średnia ocena
5,00
Pobrań
79

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Od 01 września 2012 r. weszła w życie nowa podstawa programowa dla II etapu edukacyjnego. Brak programów z wychowania fizycznego i nie tylko, dla szkolnictwa specjalnego zmusił mnie i zapewne innych nauczycieli uczących w szkołach i ośrodkach specjalnych do napisania takiego programu. 
 Pobierz (docx, 38,1 KB)

Podgląd treści

PROGRAM WYCHOWANIA FIZYCZNE DLA

II ETAPU KSZTAŁCENIA (KLASY IV-VI)

I WSTĘP

Program przeznaczony jest dla II etapu edukacyjnego klas IV-VI. Napisany jest w oparciu o nową podstawę programową i w pełni ją realizuje.

Nasza szkoła to szkoła specjalna (Zespół Szkół Specjalnych), do której uczęszczają w większości uczniowie dowożeni z odległych miejscowości, co stawia przed nami trudności z realizacją zajęć fakultatywnych. Mogą być one realizowane jedynie w ramach zajęć szkolnych. Inne formy byłyby zbyt dużym obciążeniem finansowym dla szkoły i rodziców. Dlatego też proponowany przeze mnie program w odniesieniu do nowej podstawy programowej realizowany będzie w systemie klasowo-lekcyjnym.

Baza sportowa szkoły.

Nasza szkoła posiada

Sala sportowa o wymiarach : 18 m x 14m. Zaplecze to 2 szatnie z natryskami.

W obiekcie jest bardzo dobrze wyposażona salka do gimnastyki korekcyjnej i rehabilitacji.

Boiska trawiaste (osiedlowe) – o wymiarach 40 x 20m.

Stadion sportowy – w odległości 1500m od naszej szkoły.

Kadra nauczycieli wychowania fizycznego: w szkole pracuje 5 nauczycieli wychowania fizycznego.

II CELE EDUKACYJNE

CEL GŁÓWNY PROGRAMU:

rozwijanie kultury i osobowości poprzez intensyfikowanie wpływów wychowawczych;

zapobieganie stresom, napięciom psychicznym, obawom związanym z własnym niedowartościowaniem;

wykonywanie zadań ruchowych świadomie poznając ich celowość w rozwoju swojej sprawności i umiejętności oraz korzyści z tego wypływające;

aktywne uczestnictwo w dowolnych formach KF i rozwijaniem umiejętności tzw. sportach na całe życie;

pogłębianie motywacji u ucznia do kierowania procesem samozachowania;

higienizacja codziennych czynności oraz dbanie o prawidłową postawę.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

wszechstronny rozwój organizmu przez poznanie swoich psychomotorycznych i fizycznych cech,

nabycie umiejętności dostrzegania odchyleń od prawidłowej postawy,

nabycie umiejętności ruchowych umożliwiających uczestnictwo w różnorodnych formach kultury fizycznej,

wzmocnienie wiary we własne siły i zdolności osiągania trudnych celów,

odkrywanie przez ucznia swoich uzdolnień i zainteresowań,

kształcenie głębokiego poczucia odpowiedzialności, sprawiedliwości wynikających z pełnionych ról i funkcji podczas zajęć wychowania fizycznego.

III ZADANIA SZKOŁY:

Szkoła zapewnia warunki realizacji określonych w podstawie programowej wymagań szczegółowych, które należy traktować jako wskaźniki rozwoju dyspozycji osobowych niezbędnych do:

Uczestniczenia w kulturze fizycznej w okresie nauki szkolnej, a także po jej zakończeniu;

Inicjowania i współorganizowania aktywności fizycznej;

Dokonywania wyboru całożyciowych form aktywności fizycznej;

Kształtowania prozdrowotnego stylu życia oraz dbałości o zdrowie.

Zapewnić sprzęt i warunki do realizacji zajęć sportowych.

Wspierać rozwój nauczycieli i umożliwić im podnoszenie kwalifikacji zawodowych

IV TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

STANDARDY WYMAGAŃ IV– VI

Lekkoatletyka

Start wysoki i bieg na 600 m.

Przyjmowanie pozycji startowej niskiej na określone komendy.

Start niski i bieg na 60 m.

Przekazywanie pałeczki sztafetowej w strefie zmian.

Odbicie jednonóż do ...