Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć w Ośrodku
opracowany przez nauczyciela mianowanego
Barbarę Młynarczyk
Termin zajęć: 24.01.2013r.
Czas trwania: 1,5 godz.
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne
Temat: ,, Ozdoby świąteczne-wykonywanie ozdób choinkowych i stroików świątecznych przy wykorzystaniu różnorodnych materiałów’’.
Cele ogólne:
Kultywowanie tradycji świątecznych.
Zapoznanie z tradycją ozdabiania świątecznego drzewka.
Rozwijanie inwencji twórczej i wyobraźni.
Umiejętność współdziałania w zespole.
Doskonalenie sprawności manualnych.
Budzenie radości z wykonywanych ozdób świątecznych.
Stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni i wzajemnej pomocy.
Umiejętność łączenia różnorodnych materiałów w plastyczną całość.
Wyrabianie poczucia ładu i porządku na stanowisku pracy.
Cele operacyjne:
WYCHOWANEK:
1-potrafi wymienić zwyczaje i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia,
- rozpoznaje zwyczaje świąteczne na kolorowych ilustracjach,
- nazywa przedmioty będące symbolami tych świąt,
- aktywnie uczestniczy we wspólnych działaniach ( dekoracja świątecznego stołu ),
2- swobodnie wypowiada się na określony temat,
- nazywa ozdoby choinkowe,
3- samodzielnie projektuje ozdobę choinkową i stroik świąteczny,
- wierzy we własne możliwości twórcze, wykazuje pomysłowość,
- wie, w jaki sposób można wykorzystać naturalne okazy przyrody w plastyce,
4- przestrzega zasad pracy zespołowej,
- potrafi dzielić się materiałem i narzędziami pracy z kolegą,
5- potrafi posługiwać się podczas wykonywania ozdób świątecznych,
- wie, jak prawidłowo trzymać nożyczki,
- wie, jak radzić sobie z klejem w czasie przyklejania różnej wielkości materiałów,
- potrafi przewlekać nitkę przez dziurkę,
- potrafi rysować za pomocą szablonu,
- wypełnia kolorem duże kontury obrazka,
- potrafi ciąć papier po zaznaczonej linii,
- potrafi zawiesić element świąteczny na choince,
6- odczuwa przyjemność i radość z uzyskanego efektu,
7- ma poczucie odpowiedzialności za wyniki pracy grupy,
- dzieli się z innymi własnymi umiejętnościami,
- współpracuje z partnerem podczas wykonywania zadań,
8- potrafi dobierać i łączyć różnorodne materiały,
9- potrafi utrzymać ład i porządek w miejscu, gdzie pracuje,
- bezpiecznie posługuje się nożyczkami,
- bezpiecznie posługuje się klejem na gorąco.
METODY PRACY wspierające aktywność dziecka:
- słowna- rozmowa kierowana, wypowiedzi dzieci, zagadki, scenki rodzajowe,
- czynna- samodzielne kierowanie działalności twórczej, pokaz, improwizacja ruchem słów kolędy,
FORMY PRACY:
- praca zespołowa,
- praca indywidualna z dzieckiem w czasie wykonywania prac manualnych pod kierunkiem nauczyciela.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
nożyczki, kleje, lakier, blok techniczny, kolorowy papier, bombka i świąteczny obrazek do kolorowania, szablony motywów świątecznych, , nitka, dziurkacz, gałązki choinkowe, suszone owoce ( pomarańcze, cytryny, jabłka ), szyszki, orzechy, drobne elementy ozdobne z tworzyw sztucznych, bombki ze styropianu, doniczki ceramiczne, serwetki z motywem świątecznym, odtwarzacz do płyt CD, płyta z nagraniem muzycznym-kolędy, kosz wiklinowy, deska, wałek do ciasta, ciasto z masy solnej, foremki do ciastek, przedmioty będące symbolami świąt, ilustracje przedstawiające zwyczaje świąteczne, tablica tematyczna, stoły, tablica tematyczna.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Część I ...