Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć w internacie
Termin zajęć: 19.06.2012r.
Czas trwania: 60 minut
Rodzaj zajęć: zajęcia umysłowe połączone z zabawą ruchową
Miejsce realizacji: świetlica w internacie
Prowadząca zajęcia: Barbara Młynarczyk
Temat: ,, W krainie życzliwości – wyrażanie i nazywanie emocji ”
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności nazywania i wyrażania emocji ( radość, smutek, złość ) za pomocą słów, gestów, ruchów ciała,
wykorzystanie niewerbalnych środków wyrazu: ruchy ciała, rąk, mimika, spojrzenie, uśmiech,
wdrażanie do panowania nad emocjami w różnych sytuacjach życiowych,
kształtowanie umiejętności pozytywnego postrzegania innych,
budowanie miłej atmosfery i więzi emocjonalnej w grupie,
uczestniczenie w tworzeniu i przestrzeganiu norm współżycia opartych na wartościach,
rozbudzanie wyobraźni,
pobudzanie aktywności ruchowej,
próby formułowania oceny zachowań własnych lub innych,
Cele operacyjne:
Wychowanek:
potrafi wyrazić emocje za pomocą słów, gestów, mimiki twarzy, ruchów ciała,
rozpoznaje i nazywa uczucia,
dostrzega krzywdę innych,
rozwija poczucie własnej wartości,
wyzwala twórczą aktywność ruchową na miarę swoich możliwości,
potrafi ocenić zachowania własne i innych,
dobrze czuje się w grupie,
reaguje na polecenia nauczyciela,
Metody:
Słowna: rozmowa, instrukcje do zabaw ruchowych, pracy z ilustracjami, scenek rodzajowych; Oglądowa: pokaz, obserwacja; Czynna: metoda zadań stawianych przez nauczyciela, samodzielnych doświadczeń, inspirowania ruchu w zabawie;
Formy:
- z całą grupą, - - indywidualna,
Środki dydaktyczne:
Ilustracje przedstawiające dobre i złe zachowania, scenki obrazkowe -,,kiedy mówimy –NIE’', tablice korkowe, motek wełny, buźki na tabliczkach wyrażające różne emocje,
Przebieg zajęć:
Powitanie wychowanków i przybyłych na zajęcia rodziców.
Przedstawienie tematu zajęć.
,,Krąg przyjaźni’’ - wprowadzenie wychowanków do wspólnej zabawy.
,, Jak dobrze być razem,
Za ręce trzymać się,
I wszystkim dobrze życzyć
I w zgodzie bawić się.’’
Zabawa ,,Pajęczyna przyjaźni”- każdy wychowanek posyła kłębek wełny do kolegi po przeciwnej stronie koła - podkreślanie mocnych stron kolegi.
Odczytanie wiersza:
,, Bo nikt nie ma z nas tego,
Co mamy razem,
Każdy wnosi z sobą to,
Co ma najlepszego,
Zatem, aby wszystko mieć,
Potrzebujemy siebie razem.’’
Podróż pociągiem do krainy radości, wściekłości i spokoju – wyrażanie emocji za pomocą ruchu.. Opis zabawy interakcyjnej:
,,Udajemy się dziś w podróż do tajemniczego kraju. Jedziemy pociągiem. Wreszcie pociąg zatrzymuje się, dotarliśmy do Krainy Radości. Ludzie, którzy tu mieszkają są zawsze radośni i uśmiechnięci. Wychowankowie w różny sposób okazują radość. Wsiadamy do pociągu i jedziemy dalej. Pociąg staje – dotarliśmy do Krainy Wściekłości.
Tu mieszkają ludzie, którzy czują się obrażeni i niesprawiedliwie traktowani, są źli i zdenerwowani. Wsiadamy do pociągu i jedziemy dalej… Pociąg zatrzymuje się na końcowej stacji – Jesteśmy w Krainie Spokoju. Wszyscy się uśmiechają, poruszają się spokojnie i ostrożnie.
Podsumowanie zabawy - pytanie do wychowanka: która kraina ...