Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
GRUPA I
Imię, nazwisko, klasa: .............................................................................................................
1. Podaj definicje podanych środków artystycznych:
a). onomatopeja –
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
b). anafora –
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
c). oksymoron –
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
2. Nazwij podane przykłady środków artystycznych (żaden ze środków nie powtarza się):
a). Wciąż tę zdradziecką strunę, melodyję zmąca,
Muzyk bieży do prymów, urywa takt, zmąca. - ......................................................
b). czerwona róża, gorzkie gwiazdy - .................................................
c). taczać się ze śmiechu, umierać ze zmęczenia, nieziemska piękność - .........................
d). żołnierze padali jak liście z drzew - ........................................................
e). Przeklęty, kto zasmuca matkę swoją! - ......................................................
f). Ma granice – nieskończony - ......................................................
g). kmieć, jeno, sierce, dziem - ..........................................
h). bieda piszczy - .............................................
i). zieleń, zieleń, coraz więcej zieleni - .............................................
j). Litwo! Ojczyzno moja - .............................................
3. W podanym fragmencie wiersza znajdź co najmniej trzy przykłady środków
artystycznych (podkreśl je i obok zapisz nazwę środka):
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...
4. Podkreśl jedną kreską rymy gramatyczne, a dwoma kreskami rymy niegramatyczne:
więcej – dziecięcy
czerwony – zhańbiony
skacze – płacze
słyszę – klawisze
chęć – pięć
cicha – odpycha
5. Dopasuj do podanych schematów przykłady rymów:
a) aa bb b) abab c) abba
A Ty czekaj mnie, dzieweczko cudna,
pod tą wysmukłą topolą!
Przysięgam ci – choć rzecz to trudna –
że wrócę... gdy mi pozwolą.
B. Włożyli wiośnie welon z białych akacji,
poprowadzili na ślub.
Dywan z maków czerwonych u stóp:
polne świerszcze dzwonią w adoracji.
C. Biedaż moja z tą ciotką:
przezwała mnie terkotką,
jeszcze mi zawiąże świat,
a mam już piętnaście lat.
6. Nazwij rymy w podanych fragmentach wierszy:
Leżysz zabity i jam też zabity,
Ty - strzałą śmierci, ja - strzałą miłości,
Ty krwie, ja w sobie nie mam rumianości,
Ty jawne świece, ja mam płomień skryty.
Rymy: 1. .................................... 2. ..................................... 3. ........................................
Sponad wiślanych leci fal
Wiosenny, chłodny wiatr,
Leci ku mojej ziemi w dal,
Ku śnieżnym szczytom Tatr
Rymy: 1. .................................... 2. ........................................... 3. .............................................
Liczba punktów: ............................................... Ocena: .................................................