Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Bryda
Data publikacji
2013-02-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
207

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian znajomości środków stylistycznych i rymów.
 Pobierz (doc, 30,5 KB)

Podgląd treści


GRUPA I

Imię, nazwisko, klasa: .............................................................................................................

1. Podaj definicje podanych środków artystycznych:

a). onomatopeja –

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

b). anafora –

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

c). oksymoron –

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

2. Nazwij podane przykłady środków artystycznych (żaden ze środków nie powtarza się):

a). Wciąż tę zdradziecką strunę, melodyję zmąca,
Muzyk bieży do prymów, urywa takt, zmąca. - ......................................................
b). czerwona róża, gorzkie gwiazdy - .................................................
c). taczać się ze śmiechu, umierać ze zmęczenia, nieziemska piękność - .........................
d). żołnierze padali jak liście z drzew - ........................................................
e). Przeklęty, kto zasmuca matkę swoją! - ......................................................
f). Ma granice – nieskończony - ......................................................
g). kmieć, jeno, sierce, dziem - ..........................................
h). bieda piszczy - .............................................
i). zieleń, zieleń, coraz więcej zieleni - .............................................
j). Litwo! Ojczyzno moja - .............................................

3. W podanym fragmencie wiersza znajdź co najmniej trzy przykłady środków
artystycznych (podkreśl je i obok zapisz nazwę środka):
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...

4. Podkreśl jedną kreską rymy gramatyczne, a dwoma kreskami rymy niegramatyczne:

więcej – dziecięcy
czerwony – zhańbiony
skacze – płacze
słyszę – klawisze
chęć – pięć
cicha – odpycha

5. Dopasuj do podanych schematów przykłady rymów:

a) aa bb b) abab c) abba

A Ty czekaj mnie, dzieweczko cudna,
pod tą wysmukłą topolą!
Przysięgam ci – choć rzecz to trudna –
że wrócę... gdy mi pozwolą.

B. Włożyli wiośnie welon z białych akacji,
poprowadzili na ślub.
Dywan z maków czerwonych u stóp:
polne świerszcze dzwonią w adoracji.

C. Biedaż moja z tą ciotką:
przezwała mnie terkotką,
jeszcze mi zawiąże świat,
a mam już piętnaście lat.

6. Nazwij rymy w podanych fragmentach wierszy:

Leżysz zabity i jam też zabity,
Ty - strzałą śmierci, ja - strzałą miłości,
Ty krwie, ja w sobie nie mam rumianości,
Ty jawne świece, ja mam płomień skryty.

Rymy: 1. .................................... 2. ..................................... 3. ........................................

Sponad wiślanych leci fal
Wiosenny, chłodny wiatr,
Leci ku mojej ziemi w dal,
Ku śnieżnym szczytom Tatr

Rymy: 1. .................................... 2. ........................................... 3. .............................................

Liczba punktów: ............................................... Ocena: .................................................