Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Bryda
Data publikacji
2013-02-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
140

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian znajomości środków stylistycznych i rymów.
 Pobierz (doc, 30,5 KB)

Podgląd treści


GRUPA II:

Imię, nazwisko, klasa: .............................................................................................................

1. Podaj definicje podanych środków artystycznych:

a). neologizm –

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

b). hiperbola -

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

c). apostrofa -

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

2. Nazwij podane przykłady środków artystycznych (żaden ze środków nie powtarza się):

a). gwiazda ognista - słońce - ......................................................
b). Do taktu turkoce i puka, i stuka to:
Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to. - .................................................
c). morze ryczy - .................................................
d). szatański pomiot – zamiast - zły człowiek - ........................................................
e). dumny kościół - ......................................................
f). złote serce, błękitnooka piękność - ......................................................
g). usta jak korale - ..........................................
h). Panie Boże prowadź mnie dobrze wybacz mi grzechy proszę - ......................................
i). bolesny uśmiech - .............................................
j). Dziewczyno, hej, dziewczyno! Zieleni się nam czas! - ...............................................

3. W podanym fragmencie wiersza znajdź co najmniej trzy przykłady środków
artystycznych (podkreśl je i obok zapisz nazwę środka):

We wsi naszej jest jedna rzeka bardzo blada,
Dziad jakiś nurzał sieci w falistej głębinie -
Pytam go, co za rzeka? - a on odpowiada:
''Trudno dać imię temu, co w dalekość płynie...”

4. Podkreśl jedną kreską rymy gramatyczne, a dwoma kreskami rymy niegramatyczne:

młody - urody
woda - uroda
śpiewa - ziewa
goni - dłoni
mniej - wiej
las - czas

5. Dopasuj do podanych schematów przykłady rymów:

a) aa bb b) abab c) abba

A. Leżysz zabity i jam też zabity,
Ty - strzałą śmierci, ja - strzałą miłości,
Ty krwie, ja w sobie nie mam rumianości,
Ty jawne świece, ja mam płomień skryty.

B. Fraszki to wszystko, cokolwiek myślimy,
Fraszki to wszystko, cokolwiek czynimy;
Nie masz na świecie żadnej pewnej rzeczy,
Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy.

C. Przekleństwo wiedzy, która doskonali
Śmierć roznoszące narzędzia!
Na wadze grzechów, nie na zasług szali
Najwyższy złoży ją sędzia.

6. Nazwij rymy w podanych fragmentach wierszy:

O, cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa,
W brązie zachodu kute wieczornym promieniem,
Nad wodą, co się pawich barw blaskiem rozlewa,
Pogłębiona odbitych konarów sklepieniem.

Rymy: 1. .................................... 2. ..................................... 3. ........................................

Sponad wiślanych leci fal
Wiosenny, chłodny wiatr,
Leci ku mojej ziemi w dal,
Ku śnieżnym szczytom Tatr.

Rymy: 1. .................................... 2. ........................................... 3. .............................................

Liczba punktów: ............................................... Ocena: .................................................