Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Bryda
Data publikacji
2013-02-11
Średnia ocena
4,00
Pobrań
65

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian ze znajomości zagadnień w zakresie komunikacji językowej (gimnazjum).
 Pobierz (doc, 39,0 KB)

Podgląd treści


Imię, nazwisko ucznia, klasa: ..................................................................................................

GRUPA I

1. Wyjaśnij pojęcia:
a). norma językowa - /0-1p./ .......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
b). etyka słowa – /0-1p./
.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
c). agresja językowa – /0-1p./
.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
d). makaronizowanie – /0-1p./
.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
2. Uzupełnij tabelę: /0-11p./

|ZGODNIE Z NORMĄ JĘZYKOWĄ-............................... NALEŻY: |ZGODNIE Z NORMĄ JĘZYKOWĄ-....................................... |
| |NALEŻY: |
|- akcentować na ...... sylabie od końca liczebniki |- akcentować na ...... sylabie od końca liczebniki |
|..................... i wyrazy |..................... i wyrazy |
|.......................................................................|...................................................................... |
|...... |np. ................................................................ |
|np. | |
|.......................................................................| |
|. | |
|- dokładnie wymawiać wyrazy typu: |- wymawiać wyrazy z mniejszą dokładnością, np. |
|.......................................................................|......................................... |
|....... | |
|- używać form utworzonych od |- używać form utworzonych od |
|.......................................................................|.......................................................................|
|.... np. |.... np. |
|..................................................................... |..................................................................... |
|- stosować formy B. lp. nazw potraw mięsnych takie same jak formy |- stosować formy B. lp. nazw potraw mięsnych z końcówką - |
|...... lp. np. |................... np. |
|.......................................................................|.......................................................................|
|....... |....... |
|posługiwać się |nie używać liczebników ............................... |
|.......................................................................|.......................................................................|
|.......................................................................|np. trzy pary drzwi |
|...... | |
|.......................................................................| |
|...... | |
|np. troje drzwi | |

3. Ułóż dialog obrazujący nieetyczne zachowanie uczestników komunikatu językowego. Wyjaśnij, dlaczego wypowiedzi rozmówców nie spełniają podstawowych założeń etyki słowa. /0-3p./

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

4. Wyjaśnij znaczenie kwalifikatorów: /0-2p./
przen. - .................................................................
żart. - ....................................................................
rzad. - ...................................................................
a. - ........................................................................

5. Połącz wyrazy modne z ich synonimami. Następnie uzupełnij podane zdania. W tym celu skorzystaj z wybranych określeń z prawej kolumny. /0-3p./

Kompleksowy * * obecny, dzisiejszy, teraźniejszy
Konstruktywny * * twórczy, budujący
Aktualny * * gruntowny, wszechstronny

• ........................................................ marzenia nastolatków znacznie się różnią od tych, sprzed dwudziestu lat.
• Każdy powinien używać swojej wyobraźni w ................................................ sposób.
• Kilka dni temu rozpoczął się ..................................................... remont sali gimnastycznej w naszej szkole.

6. Nazwij podane przykłady szablonów językowych: /0-4p./

a). najszczersze wyrazy współczucia - ...............................................................................
b). scena polityczna - ..........................................................................................................
c). król rock and rolla zamiast: Elvis Presley - ...................................................................
d). w nawiązaniu do - ..........................................................................................................

7. Podaj pięć argumentów uzasadniających, dlaczego należy przestrzegać normy językowej:
/0-5p./

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Ilość zdobytych punktów: ............................................... Ocena: .............................................