Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Bryda
Data publikacji
2013-02-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
71

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian wiadomości w zakresie komunikacji językowej (gimnazjum).
 Pobierz (doc, 38,5 KB)

Podgląd treści


Imię, nazwisko ucznia, klasa: ....................................................................................................
GRUPA II

1. Wyjaśnij pojęcia:
a). kwalifikator - /0-1p./ .......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
b). wyrazy modne – /0-1p./
.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
c).flame war – /0-1p./
.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
d). szablon językowy – /0-1p./
.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
2. Uzupełnij tabelę: /0-11p./

|ZGODNIE Z NORMĄ JĘZYKOWĄ-............................... NALEŻY: |ZGODNIE Z NORMĄ JĘZYKOWĄ-....................................... |
| |NALEŻY: |
|- akcentować na ...... sylabie od końca liczebniki |- akcentować na ...... sylabie od końca liczebniki |
|..................... i wyrazy |..................... i wyrazy |
|.......................................................................|...................................................................... |
|...... |np. ................................................................ |
|np. | |
|.......................................................................| |
|. | |
|- dokładnie wymawiać wyrazy typu: |- wymawiać wyrazy z mniejszą dokładnością, np. |
|.......................................................................|......................................... |
|....... | |
|- używać form utworzonych od |- używać form utworzonych od |
|.......................................................................|.......................................................................|
|.... np. |.... np. |
|..................................................................... |..................................................................... |
|- stosować formy B. lp. nazw potraw mięsnych takie same jak formy |- stosować formy B. lp. nazw potraw mięsnych z końcówką - |
|...... lp. np. |................... np. |
|.......................................................................|.......................................................................|
|....... |....... |
|posługiwać się |nie używać liczebników ............................... |
|.......................................................................|.......................................................................|
|.......................................................................|np. trzy pary drzwi |
|...... | |
|.......................................................................| |
|...... | |
|np. troje drzwi | |

3. Ułóż dialog obrazujący nieetyczne zachowanie uczestników komunikatu językowego. Wyjaśnij, dlaczego wypowiedzi rozmówców nie spełniają podstawowych założeń etyki słowa. /0-3p./

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

4. Wyjaśnij znaczenie kwalifikatorów: /0-2p./
pot. - ................................................................
przestarz. - .......................................................
książk. - ...........................................................
a. - ...................................................................

5. Połącz wyrazy modne z ich synonimami. Następnie uzupełnij podane zdania. W tym celu skorzystaj z wybranych określeń z prawej kolumny. /0-3p./

Aktualny * * modny, popularny
Konstruktywny * * obecny, dzisiejszy, teraźniejszy
Kultowy * * twórczy, budujący

• ........................................................ marzenia nastolatków znacznie się różnią od tych, sprzed dwudziestu lat.
• Każdy powinien używać swojej wyobraźni w ................................................ sposób.
• Autorem piosenki jest Ryszard Riedel, w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ............................................... wokalista zespołu Dżem.

6. Nazwij podane przykłady szablonów językowych: /0-4p./

a). mijać się z prawdą zamiast: kłamać - ..................................................................................
b). pozytywne rozpatrzenie - ....................................................................................................
c). dziura budżetowa - ..............................................................................................................
d). przesyłam ukłony - ..............................................................................................................

7. Podaj pięć argumentów uzasadniających, dlaczego należy przestrzegać normy językowej:
/0-5p./

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Ilość zdobytych punktów: ............................................... Ocena: ...............................................