Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zabaw integracyjnych grup III i IV
„Andrzejkowe wróżby”
Data: 30.11.2012
Prowadząca: Barbara Długa
Cel główny: Zapoznanie dzieci z tradycją andrzejkową
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- poznaje zabawy andrzejkowe
-wesoło bawi się w grupie
- nawiązuje współprace z innymi dziećmi
Metody:
-Czynna- zadań stawianych dzieciom do wykonania,
- Samodzielnych doświadczeń
-Słowna- opis
-Oglądowa-pokaz
Formy:
-grupowa
- indywidualna
- w parach
Środki dydaktyczne: strój czarownic, płyta CD z piosenkami, metalowa miska, cukierki, wróżby, kolorowe kapelusze
Czas trwania: ok. 40 minut
Przebieg zajęć:
Przywitanie czarownicy ok. 3 min.
„Jestem sobie czarownica, czarny kapelusz mój i spódnica.
Swoim przybyciem pewnie wzbudzam zdziwienie?
A gdzie dla mnie zaproszenie?
Ech… Czekałam, czekałam, wielką nadzieję miałam,
a zaproszenia nie dostałam.
A więc sama przyjechałam, na tym, co pod nogą miałam.
A wiecie po co przyleciałam?
Doszły mnie słuchy, że tu dzisiaj są Andrzejki!
Chciałam Wam powiedzieć coś o Andrzejkach.
Kto wie, jaki mamy teraz miesiąc? Listopad.
Kiedyś uważano listopad za miesiąc magiczny, niezwykły. I właśnie dlatego, wszyscy ludzie wykorzystywali ten czas na wróżby, które miały przepowiadać przyszłość.
Teraz przyszła kolej na zabawę w naszej grupie i sprawdzenie co was drogie dzieci czeka w przyszłości. Zapraszam Was na magiczne spotkanie – pełne wróżb, radości i zabawy”
,, Jeśli powtórzycie czarodziejskie zaklęcie, wszystkie wróżby się spełnią”
(czarownica wyciąga wielką Księgę Wróżb).
Wszyscy powtarzają zaklęcie:
„Czary-mary, czary-mary, czary-mary, (oburącz zakreślamy koła)hu, hu, hu. (wyrzut dłońmi do przodu)Hokus-pokus, (dwukrotne klaśnięcie w ręce)ksz-ksz. (wyrzut dłoni do przodu)Abra-kadabra, abra-kadabra, bęc”. (zataczanie kół rękami przed sobą)
Przywitanie się różnymi częściami ciała:
Łokciami, pupami, kolanami, podanie ręki około 3 min.
„Moneta w studni” około 7 minut
,, ŚWIĘTY ANDRZEJU DAJ NAM ZNAĆ, CO SIĘ BĘDZIE Z NAMI DZIAĆ”
Na środku sali stoi miska z wodą. Wybrane dzieci otrzymują 1 grosz i wrzucają monetę do „studni”. Czyja moneta wpadnie do wody, ten losuje gwiazdkę z wypisaną przepowiednią „ Kim zostanę w przyszłości”.
Wróżba z butami. około 7 minut
Dzieci ustawiają dwa rzędy butów : w jednym rzędzie buty chłopów, w drugim buty dziewczynek. Następnie przesuwają buty od końca do początku. Czyj but przekroczy próg drzwi, ten będzie najszczęśliwszy w najbliższym roku.
Zabawa ruchowa w kole : około 3 minut
„Chłopcy, dziewczęta dalej spieszmy się,
Wróżba na nas czeka, wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.
Hej, hopsasa, niech wróżba toczy się,
Hej, d alej, dalej do zabawy spieszmy się „
6. ,,Rzucanie kości”Chętne dzieci rzucają kostką.Wróżka odczytuje wróżbę:1- polecisz na księżyc2- pojedziesz w podróż dookoła ...