Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Majka-Knap
Data publikacji
2013-02-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
247

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji języka polskiego - analiza porównawcza satyry Ignacego Krasickiego i filmu Świata według Kiepskich. Obejmuje dwie jednostki lekcyjne. 
 Pobierz (doc, 79,5 KB)

Podgląd treści

Polaków portret własny w satyrze Pijaństwo Ignacego Krasickiego i filmie Świat według Kiepskich
(Bo dziś Andrzeja ….) Analiza porównawcza.

Zajęcia obejmują dwie jednostki lekcyjne.

Uwaga: nauczyciel na lekcji poprzedniej prosi uczniów o przeczytanie tekstu Ignacego Krasickiego pt. Świat zepsuty.

Cele lekcji:

Uczeń:
- określa problematykę utworu I. Krasickiego i odcinka serialu Bo dziś Andrzeja( Świat według Kiepskich)
- analizuje i interpretuje satyrę Krasickiego
- wskazuje wady Polaków ukazane w utworze oświeceniowym i filmie współczesnym
- poznaje cechy satyry
- wskazuje cechy satyry w utworze literackim i filmowym i określa jej funkcję
- analizuje i porównuje dzieło literackie i tekst kultury
- porównuje obraz Polaków w utworze literackim i tekście kultury z różnych epok
- dyskutują nad rolą tradycji w kształtowaniu pozytywnych i negatywnych wzorców postaw i zachowań.

Metody:
- analiza i interpretacja satyry
- praca samodzielna – uzupełnianie tabelki
- poglądowa – obejrzenie odcinka serialu
- elementy wykładu
- dyskusja klasowa
- praca ze słownikiem

CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA:
✓ Nauczyciel wraz z uczniami przypomina najważniejsze informacje o polskim oświeceniu i jego specyfice.
Punktem wyjścia jest ustalenie, iż najważniejsze zadanie twórców polskiego to zreformowanie państwa polskiego i walka z negatywnym obliczem sarmatyzmu. Literatura polska tego okresu ma charaktery dydaktyczny, jest społecznie zaangażowana. Satyra jako gatunek realizuje zadanie, by „Uczyć – bawiąc”, a jej narzędzia wykorzystywane są również we współczesnych tekstach kultury.

✓ Nauczyciel informuje uczniów, iż celem dwóch kolejnych lekcji będzie omówienie wad Polaków w utworze oświeceniowym i filmie współczesnym, a także wskazanie środków, które temu służą.

CZĘŚĆ GŁÓWNA:
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i prosi, aby uzupełnili tabelkę (zał. 1) . Po wykonaniu zadania wspólnie z uczniami sprawdza efekty pracy i koryguje błędy.

CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA:
Dzięki dyskusji klasowej udaje się ustalić, jakie wady Polaków są ukazane w utworze satyrycznym. Ważne, by uczniowie dostrzegli elementy komizmu i przerysowania świata przedstawionego w tekście.

Nauczyciel prosi uczniów, aby na zadanie domowe zapoznali się z cechami satyry jako gatunku literackiego (najlepiej ze Słownika terminów literackich), a następnie odszukali je w utworze I. Krasickiego. Prosimy także, aby w ramach utrwalenia zdobytych informacji, dokonali krótkich wpisów do tabelki (zał. nr 2) , w części poświęconej satyrze Krasickiego. (Jeśli dysponujemy dwoma jednostkami lekcyjnymi w tym samym dniu, zadanie możemy wykonać na lekcji).

LEKCJA DRUGA – ANALIZA ŚWIATA WEDŁUG KIEPSKICH (c.d)

CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA:

Lekcję rozpoczynamy od sprawdzenia zadania domowego – uczniowie wskazują w omówionym utworze Krasickiego cechy satyry (piętnuje wady Polaków, ośmiesza złe i typowe zjawiska, wykorzystuje karykaturę, ironię, komizm, groteskę, nie krytykuje konkretnych osób ) Zauważają, iż ma charakter dydaktyczny, a jej celem jest ukazanie negatywnego obrazu Polaków i ich przywary narodowej ...