Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Majka-Knap
Data publikacji
2013-02-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
56

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz dwóch lekcji języka polskiego przystosowany do nowej podstawy programowej. Ich celem jest ćwiczenie analizy porównawczej różnych tekstów kultury - obrazu malarskiego, tekstów poetyckich i piosenki popularnej.
 Pobierz (doc, 67,5 KB)

Podgląd treści


Archetyp kochającej żony czy „pramatka śmierci”? Obraz biblijnej Ewy w kulturze europejskiej.

UWAGI: Lekcje pomyślane zostały jako dwie następujące po sobie w tym samym dniu; w razie konieczności można je podzielić i przeprowadzić na dwóch kolejnych lekcjach.

CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA

1. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przypomnienie biblijnej historii stworzenia człowieka i okoliczności wygnania z raju. Ważne, aby ustalić, iż Księga Rodzaju tłumaczy przyczyny grzechu i cierpienia ludzi jako konsekwencji ich buntu wobec zasad ustalonych przez Stwórcę. Ewa ukazana jest jako kobieta grzeszna, która skusiła Adama do skosztowania owocu i tym samym sprowadziła na ludzkość karę bożą.

Nauczyciel informuje uczniów, iż celem dwóch kolejnych lekcji będzie omówienie i porównanie różnych wizerunków Ewy w literaturze, sztuce oraz kulturze popularnej.

CZĘŚĆ GŁÓWNA

a) Nauczyciel prezentuje uczniom reprodukcję fr. fresku Masaccio „Wygnanie z raju” i prosi uczniów o opisanie obrazu: do jakiej sytuacji odwołuje się malarz? W jaki sposób ukazuje pierwszych ludzi? Co symbolizuje anioł nad głowami Adama i Ewy? (np. wygnanie pierwszych ludzi z Edenu po popełnieniu grzechu, za plecami bohaterów widać bramy raju, który utracili. Pierwsi ludzie są nadzy, zrozpaczeni)

b) Kolejnym obrazem, który oglądają uczniowie jest „Adam i Ewa” Tycjana. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami, na temat ukazania pierwszych ludzi (Ewa ukazana jest jako kusicielka, która wyciąga rękę po jabłko, Adam próbuje ją powstrzymać gestem dłoni; owoc podsuwa Ewie ukryty wśród liści drzewa wąż, który przybiera postać aniołka)

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie fragmentu Pamiętników Adama i Ewy M. Twaina. Następnie przeprowadza dyskusję, której celem będzie ustalenie, w jaki sposób ukazana została biblijna Ewa. (ćwiczenie mogą wykonać również uczniowie pisemnie, a następnie podzielić się efektami swojej pracy).

II) „Modlę się o to, abyśmy zeszli z tego świata razem – to pragnienie nie zniknie z tej ziemi – lecz przetrwa w sercu każdej kochającej żony po kres dni, i przezwą je mym imieniem.
Lecz jeśli jedno z nas musi odejść pierwsze, modlę się, abym to była ja; gdyż on jest silny, a ja słaba, nie jestem mu tak niezbędna, jak on mnie – życie bez niego już nie będzie życiem, jak je zniosę? Ta modlitwa jest również nieśmiertelna i tak długo będzie zanoszona, jak długo przetrwa mój ród. Jestem pierwszą żoną, a ostatnia żona będzie moim odbiciem.

Na grobie Ewy

Adam: Gdziekolwiek była ona, t a m był Raj”/ Mark Twain Pamiętniki Adama i Ewy, fr. /

Pytania do fragmentu:

Wyjaśnij, jakie było pragnienie Ewy u kresu jej życia. (pragnie umrzeć w tym samym czasie, co Adam ...