Dodaj publikację
Autor
Zbigniew Jaworski
Data publikacji
2013-02-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
77

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program adresowany do uczniów gimnazjum.
 Pobierz (docx, 41,8 KB)

Podgląd treści

Program nauczania z wychowania fizycznego dla gimnazjum

Autor: mgr inż. Zbigniew Jaworski

Program adresowany jest do uczniów rozpoczynających naukę w szkole, którzy charakteryzują się różnym przygotowaniem fizycznym, zdolnościami i umiejętnościami. Opracowany program obejmuje 4 godziny obowiązkowych zajęć w tygodniu w klasach I-III (2 godziny zajęć ogólnych i 2 godziny wybrane przez uczniów). Wszystkie zajęcia będą odbywały się w systemie klasowo lekcyjnym. Zajęcia fakultatywne będą realizowane w formie zajęć sportowych w oparciu o wyniki ankiet skierowanych do uczniów. Na początku każdego roku szkolnego wśród uczniów danej grupy zajęciowej będzie przeprowadzona ankieta mająca na celu określenie zainteresowania uczniów daną dyscypliną sportową (do wyboru piłka nożna, piłka siatkowa i piłka koszykowa). W oparciu o wyniki ankiety łączna pula godzin przeznaczona na zajęcia fakultatywne w danym roku szkolnym zostanie proporcjonalnie podzielona na poszczególne dyscypliny sportowe.

Cele kształcenia.

Ogólne

Dbałość o sprawność fizyczną, prawidłowy rozwój, zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne oraz zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem, w szczególności:

- umiejętność oceny własnej sprawności fizycznej i przebiegu rozwoju fizycznego w okresie

dojrzewania,

- gotowość do uczestnictwa w rekreacyjnych i sportowych formach aktywności fizycznej oraz ich

organizacji,

- zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem,

- umiejętności osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu i bezpieczeństwu.

2. Szczegółowe:

- wykształcenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej,

- motywowanie do pracy i osiągania lepszych wyników,

- rozwinięcie odpowiedzialności, samodzielności i samodyscypliny uczniów,

- poznanie własnych zdolności (możliwości) oraz ich rozwój i właściwa samoocena,

- nabycie podstawowych umiejętności i wiadomości z zakresu bezpieczeństwa w czasie zajęć,

- wykształcenie poczucia sprawiedliwości i poszanowania godności innych,

- wykształcenie umiejętności współdziałania w grupie, zespole, akceptacji siebie i innych,

- poznanie reguł gier zespołowych,

- uświadomienie ważności higieny osobistej,

- zdobycie umiejętności organizowanie zawodów szkolnych z uwzględnieniem bezpieczeństwa,

- zapoznanie z przepisami i zasadami sędziowania w siatkówce,

- wykształcenie umiejętności współpracy z nauczycielem,

- podniesienie kultury osobistej na wysoki poziom.

II. Treści nauczania – wymagania szczegółowe:

1. Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego.

Uczeń:

- wykonuje wybrany przez siebie zestaw prób do oceny wytrzymałości, siły i gibkości,

- ocenia poziom własnej aktywności fizycznej,

- wyjaśnia, jakie zmiany zachodzą w budowie ciała i sprawności fizycznej w okresie dojrzewania

płciowego,

- wymienia przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się i używania

sterydów w celu zwiększenia masy mięśni.

2. Trening zdrowotny.

Uczeń:

- omawia zmiany zachodzące w organizmie w czasie wysiłku fizycznego,

- wskazuje korzyści z aktywności fizycznej w terenie,

- omawia korzyści dla zdrowia z podejmowania różnych form aktywności fizycznej w kolejnych

okresach życia człowieka,

- przeprowadza rozgrzewkę,

- opracowuje i demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne, w tym wzmacniające mięśnie brzucha ...