Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCY Z RODZICAMI
Wychowawca, chcący skutecznie realizować założenia reformy i efektywnie towarzyszyć uczniom w ich rozwoju, musi zyskać dla siebie przychylność rodziców. Bez współpracy z rodzicami nie będzie miał wpływu na rozwój osobowości i psychiki ucznia. Aby ta współpraca przyniosła oczekiwane rezultaty nie tylko rodzice, ale przede wszystkim nauczyciele muszą być świadomi zmiany stylu i charakteru współdziałania.
Rodzice są koniecznym i nieodzownym filarem, od którego zależy sprawne funkcjonowanie szkoły. Pozyskanie sobie rodziców, nawet jeśli wymagałoby to długiego czasu i zabiegów, jest jedyną możliwością na skuteczne oddziaływania wychowawcze na terenie szkoły. Nauczyciele powinni pobudzać zainteresowania rodziców światem dziecięcych przeżyć, tym co się dzieje w szkole, zmieniać ich świadomość pedagogiczną. Podstawowym warunkiem pomyślnie układającej się współpracy z rodzicami jest zdobycie ich zaufania, dzięki któremu jest lepszy przepływ informacji o uczniu, możliwość szczerej rozmowy i dokładnej opinii o szkole, o pracy nauczyciela.
Im lepsza jest wiedza rodziców o pracy nauczyciela, jego zadaniach oraz problemach z jakimi się spotyka, tym wzmocni to efekt wychowawczy i pomoże zrozumieć dziecko i jego sytuacje przez obie strony. Ponadto oczekiwania rodziców mają decydujący wpływ na tworzenie planu wychowawczego na danym etapie kształcenia. Dziecko powinno mieć przekonanie o autentycznym i trwałym zainteresowaniu nim i jego postępami, powinno wiedzieć, że nie jest to działanie okazjonalne i przypadkowe, a zatem nie może ono budzić lęku i poczucia zagrożenia.
Obecność rodzica w życiu szkoły, w jej różnych formach działalności mobilizuje nauczycieli do poszukiwania różnorodnych metod i środków umożliwiających współpracę. Zależy nam, aby ukazać rodzicom szkołę i nauczyciela jako środowisko profesjonalne, przyjazne i kompetentne.
WYKORZYSTYWANIE METOD AKTYWIZUJĄCYCH PODCZAS ZEBRAŃ Z RODZICAMI - PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE
Temat: Komputer w życiu naszego dziecka.
Cele:
• zapoznanie z pozytywnymi i negatywnymi skutkami używania komputera przez dziecko w młodszym wieku szkolnym,
• kształtowanie selektywnej postawy w stosunku do gier komputerowych,
• uświadomienie wpływu gier komputerowych propagujących przemoc na kształtowanie osobowości dziecka,
• zapoznanie z symptomami uzależnienia komputerowego oraz konsekwencjami tego uzależnienia.
Metody:
- rozmowa, dyskusja,
- metody twórczego rozwiązywania problemu,
- aktywizujące: debata „ za i przeciw”
Formy pracy
- z całym zespołem,
- grupowa
Przebieg spotkania
1. Powitanie rodziców.
Uczestnicy spotkania siadają z nauczycielem przy wspólnym stole.
2. Wprowadzenie do tematu spotkania.
Ćwiczenie 1
Uczestnicy spotkania tworzą 2 grupy. Zadaniem grup jest posegregowanie przygotowanych na kartonikach argumentów na te, które przemawiają na korzyść komputera i te, które określają niebezpieczeństwa wynikające z użytkowania komputera. Po właściwej segregacji każda grupa nakleja kartoniki na arkusz papieru i następuje krótka prezentacja powstałych w ten sposób plakatów. Nauczyciel przyczepia plansze z argumentami ...