Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Bełchatów, 14.11.2011 r.
Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI b
Temat: Uczymy się pisać list oficjalny.
Cele: uczeń powinien: znać podstawowe elementy listu, jako pisma użytkowego; różnice między listem prywatnym a oficjalnym,
umieć: redagować list oficjalny; świadomie przestrzegać reguł ortograficznych, prawidłowo zapisać zwroty grzecznościowe; używać formy listu oficjalnego lub prywatnego w odniesieniu do odpowiedniego adresata; korzystać z odpowiednich zwrotów i wyrażeń charakterystycznych dla tego pisma użytkowego; logicznie myśleć; dbać o kulturę słowa.
Kształcenie świadomości językowej ucznia.
Formy pracy: indywidualna, praca zbiorowa
Czas trwania: 45 min.
Środki dydaktyczne: karty pracy, przykład listu oficjalnego, notatka z lekcji
Tok lekcji:
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Faza wstępna:
Przypomnienie co to jest list.
(List – to pismo użytkowe, forma wypowiedzi, w której nadawca zwraca się do odbiorcy (adresata), służy do przekazywania jakichś informacji).
- jaki rodzaj listu już znamy? - list prywatny, nieoficjalny,
- przypomnienie schematu budowy listu (miejscowość, data, nagłówek, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, podpis, PS) –uczniowie podchodzą do tablicy i przyczepiają kartoniki z nazwami poszczególnych części listu w odpowiednie miejsca, tworząc schemat listu;
- przypomnienie trzech sposobów zapisu daty (uczniowie zdolni)
14.11.2011 r., 14 XI 2011 r., 14 listopada 2011 r.;
- przypomnienie prawidłowego adresowania kopert;
- jak zapisujemy zwroty grzecznościowe w listach?
Faza właściwa lekcji:
Poznanie kolejnej z odmian listu – listu oficjalnego – kierujemy go do osób publicznych, stosujemy układ graficzny jak w podaniu.
Uczniowie otrzymują przykładowy list oficjalny, mają za zadanie się z nim zapoznać i podkreślić zwroty, które nadają listowi charakter oficjalny. (zał.1).
Wykonanie zadania na karcie pracy – czym się charakteryzuje list oficjalny (zał. 2).
Wykonanie zadania na karcie pracy – podkreślanie nagłówków i formuły końcowej charakterystycznych dla listu oficjalnego. (zał. 3).
Rozdanie i odczytanie definicji listu oficjalnego oraz schematu listu oficjalnego (zał. 4).
Wykonanie zadania na karcie pracy - uczniowie słabsi dobierają do podanego celu najtrafniej sformułowane uzasadnienie (zał. 5), uczniowie lepsi samodzielnie dopisują uzasadnienia do celu.(zał. 6).
Rekapitulacja
Zebranie informacji - czym się różni list oficjalny od nieoficjalnego?
(list oficjalny - adresat bliżej nam nieznany, urząd; zapisujemy swoje dane i adres, inne nagłówki i zwroty końcowe, styl zwięzły, oficjalny z dystansem).
Ocena pracy ucznia.
Zadanie pracy domowej: ćw.3 str. 22 z z.ćw. lub napisz dowolny list oficjalny.
Lekcję opracowała i przeprowadziła:
Maria Stasiak
Zał. 1
Zał. 2
Zał. 3
Zał.4
Szablon listu oficjalnego
Imię i nazwisko nadawcy Miejscowość, dnia dzień miesiąc rok
Adres: ulica, numer domu i numer mieszkania (np. Wrocław, dnia 21 stycznia 2011 r.)
Kod pocztowy ...