Dodaj publikację
Autor
Anna Rycerz
Data publikacji
2013-03-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
52

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci  z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim - wiek 5 lat.
 Pobierz (doc, 36,5 KB)

Podgląd treści

|Data |xxx. |
|Osoba prowadząca |mgr Anna Rycerz |
|Tematyka ośrodka okresowego |Ja |
|Tematyka ośrodka dziennego |Stymulacja zmysłów-zabawy w wodzie - elementy stymulacji polisensorycznej. |

CELE GŁÓWNE:

- stymulacja dziecka bodźcami słuchowymi, wzrokowymi, dotykowymi, węchowymi,

-usprawnianie manualne,

- obniżenie napięcia mięśniowego dłoni,

CELE OPERACYJNE :

- odbierać bodźce słuchowe, wzrokowe, dotykowe, węchowe, smakowe,

-rozluźniać dłoń przy zabawach paluszkowych i w ciepłej wodzie,

-chwytać zanurzone w wodzie przedmioty,

-współpracować z nauczycielem podczas zajęć,

FORMY PRACY: indywidualna, grupowa,

METODY PRACY: praktycznego działania oparte na słowie,

W tym:

-Aromaterapia,

-Elementy stymulacji polisensorycznej,

-Muzykoterapia,

-Metoda M.Ch.Knillów,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Kula podświetlana, olejek zapachowy -morski, miska plastikowa, ciepła i zimna woda, klocki, piłki, (wszystkie proponowane dziecku przedmioty są w kolorze niebieskim),płyty CD z nagraniami – programu aktywności M.Ch. Knillów i muzyki relaksacyjnej, magnetofon.

REALIZACJA:

• Powitanie dzieci piosenką ,,Dzień dobry…” ,połączone masażem dłoni.

DOSTARCZENIE DZIECKU BODŹCÓW:

• Podświetlenie szklanej kuli i prowokowanie dzieci do wodzenia wzrokiem w pozycji pionowej, poziomej i ukośnej.

• Zabawy w wodzie:

- przygotowanie miejsca do zabawy z dziećmi: misek z ciepłą i zimna wodą oraz przedmiotów do zanurzenia (zastosowanie bodźców termicznych);

-zapoznanie dzieci z materiałem wykorzystywanym na zajęciach-ciepłą i zimną wodą, klockami i piłkami;

- zabawa dłońmi, chlapanie, moczenie;

-dostarczenie bodźców węchowych –dodanie do wody olejku zapachowego;

-zanurzenie w wodzie piłek i klocków-koncentracja wzroku na zanurzonych przedmiotach;

- prowokowanie dzieci do chwytania ,dotykania i manipulowania nimi ,zamykanie i otwieranie dłoni na przedmiocie (masowanie klockami i piłkami dłoni dziecka),

- przekładnie przedmiotu z ręki do ręki, wyławianie przedmiotu.

• Zastosowanie bodźców smakowych- dżem o smaku jagodowym, smarowanie ust dziecka ,zachęcanie do oblizywania.

• Realizacja Programu Specjalnego M.Ch.Knillów -rozwijanie świadomości własnego ciała, zakończenie wyciszeniem dzieci po aktywności przy użyciu muzyki relaksacyjnej połączone masażem całego ciała.

ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ: pochwała dzieci ,nagroda – herbatnik.