Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zestaw ćwiczeń i zabaw do pracy z dzieckiem w domu
(dziecko pięcioletnie -upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim).
1. ĆWICZENIA SAMOOBSŁUGOWE
• trening picia z kubka-chwycenie kubka( z niewielką ilością płynu) dwoma rękami, uniesienie kubka do ust, powoli nachylić, wolne odstawienie na stół.
• trening gryzienia i żucia pokarmów,
• nauka wolnego spożywania posiłku- zapychanie się kęsami jedzenia- (wydanie dziecku polecenia,, wolniej’, lub „poczekaj”, przytrzymanie dziecku ręki lub odstawienie na chwilkę talerza z posiłkiem np.: kanapki).
• systematyczne zdejmowanie pieluch,
• systematyczne przypominanie o załatwianiu potrzeb fizjologicznych (systematyczne wysadzanie dziecka),
• ćwiczenia z korzystania z papieru toaletowego – spuszczanie wody (wykonywanie z pomocą ),
• oglądanie brudnej buzi i rąk w lustrze,
• wspólne mycie i osuszanie rąk i twarzy ręcznikiem,
• nauka pociągania dolnych części garderoby (wykonywanie z pomocą),
2. ZABAWY PRZED LUSTREM
• naśladowanie dużych ruchów rąk przed lustrem z jednoczesnym nazywaniem części ciała (np. gdzie masz głowę, oczy , nos, buzia, brzuch ), gdzie masz nogi, podnieś ręce, tupnij nogą,
• ćwiczenia językowe np. wysuwanie go z buzi jak najdalej(np.: lizanie lizaka).
3. ĆWICZENIA ODDECHOWE
• robienie baniek mydlanych,
• zdmuchiwanie świeczek,
• zdmuchiwanie piórek z blatu,
4. ROZWIJANIE SPOSOBÓW KOMUNIKACJI Z DZIECKIEM:
• ćwiczenia kształtujące reakcje na swoje imię ( skupianie uwagi dziecka na swojej osobie poprzez ton głosu. Zwracanie się do dziecka po imieniu podczas zabawy.
• ćwiczenia rozumienia prostych poleceń, sygnały na powitanie i na pożegnanie: „witaj…”, „pa, pa…”
-piosenki na powitanie: ”Witaj Tosiu”, ,Chodź do mnie Tosiu…”
(ważne: naśladowanie gestów- wyciągnięcie ręki, pomachanie ręką, kiwnięcie głową),
• typu: „daj”, „chodź”, „wstań”, „siądź”, „pokaż mi co chcesz”, „podaj rękę”, „nie wolno”,
• stosowanie prostych gestów (np. posiłek – łyżka , wyjście na spacer – szuranie nogami,(np.: kurtka lub czapka) ja – ręka na klatce piersiowej ),
• ćwiczenia słuchowe:
➢ słuchanie krótkich rymowanych wierszyków, piosenek dla dzieci.
➢ zabawy z instrumentami muzycznymi
➢ słuchanie odgłosów np.: przyrody, pojazdów.
5. ZABAWY ZWIĄZANE Z OTOCZENIEM DZIECKA
• próba wspólnego oglądania zdjęć i rozpoznawanie najbliższych osób znajdujących się na nich (mama. tata, rodzeństwo).
• nauka rozpoznawania przedmiotów z najbliższego otoczenia(np.: podczas posiłku , podczas zabawy- zabawki (piłka, lala, miś, klocki i inne),
6. ZABAWY MANUALNE I RUCHOWE
• Zabawy masą plastyczną np. plastelina:
➢ ugniatanie, ugniatanie,
➢ wałkowanie,
➢ wałkowanie, rwanie,
➢ ściskanie,
➢ dziurkowanie palcami,
• Zabawy gazetą (pomoc osoby prowadzącej),
➢ gniecenie gazety,
➢ rozprostowywanie zgniecionej gazety,
➢ rwanie, szarpanie,
➢ formowanie kulek,
• Malowanie farbami:
➢ rękami na dużej powierzchni papieru, gąbką, pędzlem,
• Zabawy manipulacyjne:
➢ nawlekanie korali,
➢ próby nakręcenia i odkręcenia nakrętek od butelek, słoików, odwracanie kartek w książkach.
• Doskonalenie chodu po nierównym podłożu (np. materac, górka), po schodach z asekuracją.
• Zwracanie uwagi na przyjmowanie przez dziecko prawidłowej postawy podczas ...