Dodaj publikację
Autor
Beata Dobrowolska-Bar
Data publikacji
2013-03-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
11

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł dotyczy elementów i zadań percepcji słuchowej.
 Pobierz (docx, 21,6 KB)

Podgląd treści

Zakres percepcji słuchowej

Percepcja to proces, który jest możliwy dzięki rozwojowi organizmu, aktywności własnej oraz zdobywaniu doświadczeń. Rozwój zmysłowego poznawania świata to postępujące wraz z wiekiem subtelniejsze i dokładniejsze różnicowanie własności i aspektów postrzeganego obiektu.

Wedłlug I. Polewczyk zakres teoretyczny percepcji słuchowej obejmuje szereg następujących elementów:

Recepcję dźwięków mowy

Związana jest ona ze słuchem fizjologicznym i jego funkcjonowaniem, którego efektem jest odbiór dźwięków mowy i dźwięków z otoczenia.

Różnicowanie dźwięków mowy

Polegają one na rozpoznawaniu co najmniej dwóch wrażeń słuchowych, które różnią się między sobą niewielką różnicą fonologiczną i są postrzegane jako różne.

W tym zakresie rozróżnia się:

- słuch fonemowy, odpowiedzialny za rozróżnianie fonemów. Kształtuje on system fonologiczny w umyśle dziecka;

- fonologiczny słuch prozodyczny, który odnosi się do konwencjonalnych cech struktury jednostek suprasegmentalnych danego języka.

W obrębie zdolności potrzebnych do odbioru informacji pozasystemowych, wyróżnia się:

- fonetyczny słuch segmentalny – jest to tzw. słuch głoskowy; pozwala on dostrzec różnice między głoskami będącymi realizacją tego samego fonemu;

- fonetyczny słuch prozodyczny, który zdaniem A. Domagały i U. Mireckiej odnosi się do ,,charakterystyki płaszczyzny suprasegmentalnej ciągu fonicznego w tym jej wymiarze, który przekracza informację prozodyczną systemową, również z uwzględnieniem zróżnicowania indywidualnego, także cech o charakterze niestałym, np. zależnych od emocji, kondycji psychicznej jednostki.”

Analizę głoskową i sylabową

Jest ona odpowiedzialna za świadome rozróżnianie sylab i głosek w wypowiedziach, wyodrębnianie ich z jednoczesnym zachowaniem kolejności, jak również łączenie ich w całość.

Pamięć słuchową wyrazów, dłuższych wypowiedzi oraz elementów prozodycznych.

Asocjację dźwięków mowy

Jest to umiejętność kojarzenia wzorców słuchowych wyrazów z odpowiednimi pojęciami desygnatami (przypisywanie znaczeń właściwym przedmiotom i zjawiskom).

Kontrolę słuchową wypowiedzi

Zdaniem Z. Kurkowskiego element ten dotyczy kontroli słuchowej własnej wypowiedzi i nadaniu jej odpowiedniej ekspresji.

Percepcja słuchowa określana jest również jako słuch mowny. Jest to czynność złożona i obejmuje wszystkie wspomniane wcześniej rodzaje słuchu (fizyczny, muzyczny oraz fonematyczny). Na podstawie prawidłowo rozwijającego się słuchu, dokonują się operacje świadomej analizy i syntezy słuchowej, obejmujące:

umiejętność wydzielania zdań z potoku mowy, wyrazów w zdaniach, jak również sylab i głosek w wyrazach,

umiejętność odróżniania głosek o zbliżonych cechach fizycznych,

umiejętność syntezy głosek według prawidłowej kolejności,

umiejętność podporządkowania znaczeń scalonych słowem i zdaniem.

W okresie przedszkolnym dzięki wrażliwości zmysłów, wzrasta u dziecka reakcja na bodźce złożone. Uwaga jest mimowolna i skoncentrowana przede wszystkim na silnych, konkretnych bodźcach. Powoli kształtuje się spostrzeganie całościowe, którym kieruje nowość, a chaotyczne zainteresowania dziecka, ze względu na stopniowe wykształcanie się uwagi, ustępuje analizie i syntezie postrzeganego materiału.

Jak podaje M. Cackowska percepcję dźwięków ...