Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ARTYKULCYJNYCH
Z WYKORZYSTANIEM INSCENIZACJI
Data: 15.06.2012 r.
Grupa: 5-latki
Nauczyciel prowadzący: Beata Dobrowolska-Bar
Temat: JAK KOLCZATEK SZUKAŁ MIESZKANIA
Cele ogólne:
- Usprawnianie narządów mowy
- Stwarzanie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela: doskonalenie uwagi, pamięci; kształcenie logicznego myślenia
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- przygotowuje inscenizację utworu
- uczy się kultury obioru i właściwych zachowań podczas inscenizowania z wykorzystaniem gry aktorskiej,
- nabywa doświadczeń w operowaniu sylwetami
- odpowiada na zadawane pytania,
- rozwiązuje zagadki,
- aktywnie uczestniczy w zabawach z wykorzystaniem ćwiczeń artykulacyjnych
Metody:
- słowne: inscenizacja, polecenia, zagadki, rozmowa z dziećmi, ćwiczenia artykulacyjne,
- oglądowe: obserwacja, pokaz
- czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych.
Formy pracy:
- z całą grupą
- indywidualna
- grupowa
Środki dydaktyczne:
- tekst inscenizacji opracowany na podstawie opowiadania H. Bechlerowej ,,Jak Kolczatek szukał mieszkania”,
- teksty zagadek
- rekwizyty potrzebne do inscenizacji: opaski z sylwetami (jeżyk, wierzba, ul, krzak berberysu, żabka, pszczoły),
- 3 obrazki przedstawiające: jeża, żabę, pszczołę,
- tamburyno, dzwonek
- chmurki wycięte z bibuły
- piłka
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Powitanie dzieci i zaproszenie do obejrzenia inscenizacji w wykonaniu kolegów.
Oglądanie I części inscenizacji.
Inscenizacja w oparciu o opowiadanie H. Bechlerowej
,,Jak Kolczatek szukał mieszkania”
Występują:
jeżyk
wierzba
ul
krzak berberysu
narrator
żabka
pszczoła
J: Uf, uf, uf, uf. Brr, brr, brr… ale zimno.
Zbliża się zima, a ja jeszcze nie mam mieszkania na zimę.
O o o jaka piękna wierzba, pójdę zapytam może da mi mieszkanie na zimę!
W: Szsz, szsz, szsz… czego szukasz jeżyku?
( wierzba jesienna – czarna, rozczochrana)
J: Uf, uf, uf… zbliża się zima. Czy mogę zamieszkać u ciebie ?
W: Szsz, szsz, szsz, u mnie już ktoś mieszka. Widzę, ż masz ciekawy nosek i pewnie chciałbyś wiedzieć, kto. Tego ci nie powiem.
J: Uf, uf… powiedz chociaż jak wygląda?
W: Sz, sz… ma płaszczyk zielony jak trawa. Poza tym umie grać i śpiewać.
J: Ma płaszczyk zielony jak trawa i umie grać i śpiewać…
Czy na skrzypcach. Bo jeżeli tak, to może świerszczyk, co robi cyk, cyk, cyk?
W: Sz, sz… za dużo chciałbyś wiedzieć, mój kolczasty gościu. Przyjdź wiosną zobaczysz.
J: Uf, uf, uf… Nie pozostaje mi nic innego jak wrócić do ogrodu, coraz silniejszy wiatr się zrywa
(dzieci naśladują wiatr: szsz, szsz…)
O o o…, ha, ha, ha jakiś domek stoi tam. Zapukam i zapytam, czy mogę w nim zamieszkać.
(Kolczatek puka do ula)
Puk, puk, stuk, stuk… Czy nie mógłbym znaleźć u ciebie zimowego mieszkania?
Ul: Ho, ho, ho, ho… u mnie już ktoś mieszka.
J: Uf, uf… u ciebie ...