Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęcia
,,Bezpieczny przedszkolak – zabawy na powietrzu”
Data: 21.02.2013 r.
Nauczyciel prowadzący: mgr Beata Dobrowolska-Bar
Grupa wiekowa: 4/6-latki
Temat: ,,Dbam o bezpieczeństwo swoje i kolegów” – zabawy na śniegu
CEL GŁÓWNY:
Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych
Cele szczegółowe
Dziecko:
- zna różne możliwości zabaw na śniegu
- rozumie konieczność wybierania bezpiecznych miejsc do zabawy
- przestrzega ustalonych zasad bezpieczeństwa podczas zabaw
- rozwija pomysłowość i własną inwencję w zabawach
- nabywa wiary i siły we własne możliwości
Metody:
- słowna (rozmowa)
- oglądowa (ilustracje)
- czynna (zabawy na śniegu)
- Pedagogika zabawy I. Majchrzak
Formy:
- praca z całą grupą
- praca w zespołach
- praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
- ilustracje przedstawiające zabawy na śniegu
- medale ,,Bezpieczny przedszkolak zimą”
- wizytówki imion
- gwizdek
- chorągiewki
- marchewki, kasztany, orzechy włoskie
Sprzęt:
- sanki (jedne dla dwojga dzieci)
Literatura: K. Wlaźnik ,, Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
Przebieg zajęcia
Zabawa integracyjna ,,Hej dzień dobry witaj cześć”.
Zgromadzenie dzieci przy tablicy tematycznej, nawiązanie do wyjścia na dwór.
Powitanie przez dzieci przybyłego gościa z dalekiej północy – polarnego misia Izydora.
Zaproponowanie dzieciom konkursu ,,Bezpieczny przedszkolak Zimą” – umieszczenie medali przez dzieci na swoich wizytówkach imion – elementy metody I. Majchrzak.
Przedstawienie przez nauczycielkę dzieciom różnych sposobów zabaw na śniegu z wykorzystaniem ilustracji; zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa w każdej poniższej sytuacji:
- zabawy bieżne
- rzucanie śnieżkami
- jazda na sankach
- lepienie śniegowych zwierzątek.
Wyjaśnienie dzieciom zasad konkursu:
zbieranie punktów przez zachowanie bezpieczeństwa podczas ubierania się w szatni, zabaw na śniegu i podczas powrotu do przedszkola
reagowanie dzieci na ustalone sygnały:
(jeden sygnał gwizdkiem – zbiórka,
dwa sygnały gwizdkiem – pójście w parach)
Wejście do szatni – założenie odpowiedniego ubioru do aktualnej pogody i zabaw na śniegu.
Spacer parami do ogrodu przedszkolnego.
Udział dzieci w zabawach:
Udeptywanie ścieżek
Dzieci ustawione w szeregu; na sygnał nauczyciela rozpoczynają udeptywanie ścieżek do wyznaczonego miejsca, następnie powracają tą samą trasą.
Bieg slalomem
Dzieci ustawione w rzędzie za nauczycielką, która prowadzi korowód między drzewami: chodem, biegiem.
,,Śniegowy tunel”
Dzieci ustawione w rzędzie; na sygnał nauczyciela przechodzą jedno za drugim przez długi tunel z obręczy.
,,Berek stójka”
Dzieci w rozsypce. Jedno wyznaczone na berka lepi kulę średniej wielkości. Dzieci uciekają od berka i na hasło: ,,Stój!” zatrzymują się. Wtedy berek celuje w nogi najbliżej stojącego dziecka. Kogo kula dotknie, ten staje się berkiem. Szybko lepi kulę i zabawa trwa dalej.
Chodzenie po śladach
Dzieci ustawione w rzędzie; pokonują wybrany odcinek ogrodu przedszkolnego idąc po śladach nauczycielki.
Ćwiczenia z sankami
Ustawienie parami, sanki w środku
- równoczesne podnoszenie sanek przez dzieci ...