Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji z fizyki
TEMAT LEKCJI: Badanie zależności między natężeniem prądu płynącego w przewodniku, a napięciem przyłożonym między jego końcami.
CELE KSZTAŁCENIA
WYMAGANIA OGÓLNE
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
I. Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zdań obliczeniowych
UCZEŃ:
Zdefiniuje prawo Ohma
Zdefiniuje pojęcie jednostki – om
Zilustruje zależność wyrażoną przez prawo Ohma
Wyjaśni, co to jest opór elektryczny
Obliczy iloraz U/I
Obliczy opór przewodnika
Wymieni, od czego zależy opór przewodnika
II. Przeprowadzenie doświadczeń i wyciąganie wniosków otrzymanych z doświadczeń
UCZEŃ:
Wymieni i zastosuje elementy obwodu potrzebne do pomiaru natężenia i napięcia prądu na odbiorniku
Zaprojektuje i przeprowadzi doświadczenie obrazujące zależność natężenia prądu od napięcia
Narysuje schemat obwodu doświadczalnego
Zbuduje obwód według schematu.
Zmierzy napięcie i natężenie prądu
Wyjaśni, jaka jest zależność natężenia prądu od napięcia
Zilustruje prawo Ohma za pomocą wykresu
CELE WYCHOWAWCZE
Kształtowanie umiejętności twórczego rozwiązywania problemów, wyciągania i formułowania wniosków.
Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
Rozwijanie zainteresowania naukami przyrodniczymi.
METODY PRACY
Pokaz doświadczenia
Doświadczenie uczniowskie z wykorzystaniem symulacji komputerowej
Pogadanka z elementami wykładu
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Zestaw doświadczalny do zilustrowania prawa Ohma: przewody, baterie, opornik, woltomierz i amperomierz
Tablica multimedialna
Symulacja komputerowa – prawo Ohma – strona internetowa wydawnictwa ZamKor
Karty pracy
PRZEBIEG LEKCJI
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI UCZNIA
Część wstępna.
1. Sprawdzenie listy obecności.
2. Przypomnienie podstawowych wiadomości z poprzednich lekcji
Czym jest prąd w metalach?
Jakie są warunki konieczne do przepływu prądu?
Jakie znasz skutki przepływu prądu?
Co to jest natężenie i napięcie elektryczne?
Jaki jest umowny kierunek przepływu prądu?
Czym mierzymy napięcie i natężenie prądu, jak urządzenia te włączamy do obwodu?
2. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela
Część właściwa lekcji
1. Nauczyciel formułuje temat lekcji „Badanie zależności między natężeniem prądu płynącego w przewodniku, a napięciem przyłożonym między jego końcami.”
2. Nauczyciel wyznacza ucznia, który na tablicy rysuje schemat układu pomiarowego.
3. Nauczyciel nadzoruje zbudowanie układu pomiarowego na podstawie schematu.
4. Nauczyciel wraz z uczniami przeprowadza doświadczenie
Sprawdzają jak zmieni się natężenie prądu w zależności od przyłożonego napięcia. Wyniki doświadczeń zapisują w tabeli(zad 2. karta pracy)
5. Nauczyciel naprowadza uczniów na wyciągnięcie prawidłowych wniosków z przeprowadzonego doświadczenia
6. Nauczyciel uruchamia symulację komputerową (strona internetowa wydawnictwa ZamKor: Fizyka.zamkor.plzamkor laboratoriumsymulacje doświadczeń i zjawiskprogramy fizyki w gimnazjumprawo Ohma).
Nauczyciel omawia cel symulacji komputerowej.
Określa zakres pomiarowy dla woltomierza 10V oraz dla amperomierza 300mA.
Nauczyciel zmienia kolejno napięcie prądu – 1V, 2V, 3V, 4V, 5V, 6V, 7V, 8V, 9V, 10V. Uczniowie odczytują wartości natężeń prądów dla tych napięć.
Nauczyciel zadaje ...