Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć kształtujących kreatywność
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi
w Szkole Przysposabiającej do Pracy
Świat zabija myślenie. Oto dowód:
Nauczycielka w liceum narysowała kredą na tablicy punkt i zapytała:
- Co widzicie?
Zapadła głucha cisza, bo uczniowie zgłupieli, nie wiedzieli, jak odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Wreszcie prymus podniósł rękę i odpowiedział:
- Widzę punkt narysowany kredą na tablicy.
Wszyscy odetchnęli z ulgą, ponieważ wreszcie znalazł się odważny, który nazwał to, co wszyscy chcieli tak właśnie nazwać, ale wstydzili się mówić coś tak dla wszystkich oczywistego. Nauczycielka odparła:
- Wczoraj to samo pytanie zadałam przedszkolakom. Czy wiecie, co odpowiedzieli?
Że to koniec papierosa, oko ptaka, słup telegraficzny widziany z góry, kamyk, gwiazda, łepek szpilki, kropla wody, miasto zaznaczone na mapie, jeden pieg, ziarnko pieprzu, Ziemia widziana z dalekiego kosmosu...
(Roger von Oech fragment książki pt. "Kreatywność. Możesz być bardziej twórczy!")
Spis treści
Wstęp____/4
Cele programu____/6
Metody, formy i środki w realizacji programu ____/7
Procedury osiągania celów____/13
Treści nauczania ____/14
a) Ogólne treści nauczania____/15
b) Szczegółowe treści nauczania____/16
Przewidywane osiągnięcia____/18
System oceniania uczniów____/18
WSTĘP
Kreatywność - umiejętności i twórcza postawa, szczególnie cenne przy rozwiązywaniu problemów oraz potrzebie podejmowania trafnych decyzji; zdolność obmyślania oryginalnych pomysłów dotyczących najrozmaitszych dziedzin życia. Kreatywność występuje więc nie tylko w nauce i sztuce, ale także w życiu codziennym, w pracach zawodowych itd. (Tadeusz W. Nowacki: Leksykon pedagogiki pracy. Radom: ITeE, 2004).
Problematyka stymulowania twórczości i metod rozwijania potencjału twórczego staje się w ostatnich latach coraz bardziej popularna. Trenowanie twórczości jest możliwe tylko pod warunkiem, że przedmiot oddziaływań, czyli myślenie i działanie twórcze, potraktowane zostanie tak samo, jak każdy inny rodzaj aktywności ucznia. Konieczność stymulowania twórczości wypływa z potrzeb współczesnej cywilizacji XXI wieku, w której do podstawowych cech osobowych i umiejętności człowieka, począwszy od nauki w szkole, po dorosłe życie osobiste i społeczne, powinny należeć: przedsiębiorczość, zdolność do niezależnych ocen i sądów, dociekliwość (Mariola Jąder: Krok… w kierunku kreatywności. Kraków 2008).
Aby człowiek mógł stać się w pełni kreatywny, musi zostać wykształcona zdolność wyrażania myśli i impulsów bez ich dławienia i obawy śmieszności.
Wszelkiego rodzaju twórczość artystyczna - plastyczna, literacka, muzyczna daje nam okazję do przeżycia radości szczególnego rodzaju. Ułatwia wyrażanie siebie, swoich myśli i nastrojów, czasem trudnych do zwerbalizowania w zwykły sposób. Pozwala przeżyć satysfakcję z własnych dokonań, wzmacnia wiarę w siebie i poprawia samoocenę. Jest też po prostu przyjemnością, relaksem ...