Dodaj publikację
Autor
Paweł Kniaziowski
Data publikacji
2013-03-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
41

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam program własnego autorstwa napisanym dla klas mundurowych w liceum ogólnokształcącym. Program zawiera trzy główne działy nauczania - wojskowy, policyjny oraz pożarniczy. Zamiarem moim nie było tworzenie programu dla klasy wojskowej ale obejmującej treści z zakresu funkcjonowania wszystkich służb. Program może być podstawą do pisania własnych tego typu programów, do czego serdecznie zachęcam.
 Pobierz (doc, 117,0 KB)

Podgląd treści


WSTĘP DO PROGRAMU

„Podstawy działalności służb mundurowych” to cykl zajęć edukacyjnych mających za zadanie przybliżenie uczniom informacji na temat zasad funkcjonowania służb mundurowych w Polsce.
Poznanie materiału teoretycznego oraz umiejętności praktycznych zawartych w przedmiocie wiąże się z kształceniem w przyszłości specjalistów na potrzeby obronności i bezpieczeństwa Polski.

Przedmiot został podzielony na 4 bloki tematyczne, z których trzy zawierają zagadnienia dotyczące prawnych aspektów działalności poszczególnych służb uzupełnione o tematykę związaną z pracą każdej z nich, natomiast czwarty dotyczy bezpieczeństwa narodowego.
Dodatkowym modułem wchodzącym w zakres przedmiotu jest szkolenie strzeleckie z broni pneumatycznej i palnej.

Czas realizacji przedmiotu przewidziany jest na 72 godziny dydaktyczne, rozplanowane na 4 semestry nauki ( po jednej godz. tygodniowo).

METODY I FORMY PRACY

- współpraca z różnymi instytucjami
- zajęcia terenowe
- zajęcia praktyczne
- burza mózgów
- praca w grupach
- wykłady - służą do przekazania treści teoretycznych,
- pogadanki i rozmowy
- zbieranie i prezentowanie materiałów na określony temat

EWALUACJA

Sprawdzanie i ocenianie ucznia to ważny element procesu dydaktycznego. Stąd ewaluacja prowadzona będzie na bieżąco. W przypadku zajęć cotygodniowych oprócz wiedzy, rozumienia zagadnień i umiejętności zastosowania ich w praktyce pod uwagę należy wziąć aktywność i twórczość uczniów.
Uzyskane wyniki ewaluacji będą analizowane i wykorzystane do wprowadzania zmian w programie (atrakcyjność dla uczniów, metody pracy, użyteczność w życiu, skuteczność).

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMU

- klasa o profilu mundurowym
- ułożenie planu, które będzie umożliwiało wyjazdy do jednostek oraz wyjścia w teren; najlepiej, aby klasa w jednym dowolnym dniu lekcyjnym miała blok zajęć związanych z profilem klasy.
- uzyskanie z budżetu szkoły bądź klasy środków finansowych potrzebnych na sponsorowanie niektórych kosztów realizacji programu.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Blok wojskowy (23 godz.)

I. Wychowanie obywatelskie i wojskowe (10)

1. Symbole narodowe i wojskowe
2.Regulaminy
- Zasady żołnierskiego zachowania się
- Zasady zależności żołnierzy
- Musztra indywidualna
- Musztra zbiorowa

II. Siły zbrojne oraz ich działanie w strukturach międzynarodowych (7)

1. Charakterystyka polskich sił zbrojnych
- Wojska lądowe
- Marynarka wojenna
-Wojska lotnicze i obrony powietrznej
2. Wojsko Polskie w strukturach międzynarodowych
- Polska w strukturach NATO
- Polska w strukturach ONZ I OBWE
- Udział Wojska Polskiego w misjach międzynarodowych

III. Podstawy szkolenia bojowego (5)

- taktyka
- szkolenie ogniowe
- łączność
- powszechna obrona przeciwlotnicza
- szkolenie saperskie

IV. Rekrutacja i szkolnictwo wojskowe (1)

Blok policyjny (19 godz.)

I. Podstawowe zasady funkcjonowania Policji w Polsce (9)

- Struktura, cele i zadania policji w Polsce
- Podstawy prawne funkcjonowania Policji w Polsce
- Współpraca międzynarodowa służb Policji
- Uprawnienia policjantów
- zasady etyki zawodowej policjanta
- Wykrywanie przestępstw i wykroczeń
- Ściganie sprawców

II. Podstawy prawa (9)

- Prawo drogowe
- Podstawy prawa karnego ...