Dodaj publikację
Autor
Marta Maliszewska
Data publikacji
2013-03-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zaczytania w komiksach.
 Pobierz (doc, 42,5 KB)

Podgląd treści


Krąg tematyczny: „ Kto nam dał skrzydła”

Temat dnia: „Asteriks-zaczytani w komiksach”

Data: 20.06.2012

Prowadząca: Marta Maliszewska

Cele ogólne:

- zaznajomienie dzieci z historią komiksu oraz zasadami jego tworzenia,

- wdrażanie do czytania

Cele szczegółowe:

Uczeń:

-wie jak powstaje komiks, wymienia charakterystyczne elementy

-czyta ze zrozumieniem tekst źródłowy

- konstruuje komiks wg podanych wskazówek

- szyfruje i odszyfrowuje wiadomości

Środki dydaktyczne:

-tekst opowiadania, komiksy, kartki, teksty informacyjne

Metody:

- rozmowa

- dyskusja

- praktycznego działania

Formy pracy:

- indywidualna

- grupowa

- zbiorowa

Przebieg zajęć:

1.Powitanie w kole. „Z jakim samopoczuciem dziś przychodzimy?” (stały element zajęć).

2.Wprowadzenie w tematykę dnia. Podanie haseł dnia: komiksy

3. Prośba o wyjęcie przyniesionych komiksów. Przeglądanie ich, odczytywanie tytułów.

4.Rozmowa kierowana; „Co to jest historyjka obrazkowa?”.

5.Burza mózgów- „Komiks”- Napisz w formie krótkich wypowiedzi: Czym jest komiks? Czym się charakteryzuje?.Zebranie najczęściej pojawiających się odpowiedzi i porównanie ich z tekstem źródłowym.

6.Podanie zadania:

*Wymyśl historię, którą chciałbyś podzielić się z innymi.

*Zapisz w punktach kolejne wydarzenia (Jeśli wolisz możesz skorzystać z przeczytanych

opowiadań, lektur, wierszy).

*Narysuj bohatera swojego komiksu.

*Na kartce formatu A-3 rozmieść pola rysunkowe(powinno ich być tyle ile zapisałeś punktów planu

zdarzeń).

*Wykonaj szkice do poszczególnych punktów planu. Zostaw miejsce na tytuł opowiadania oraz tzw. dymki. Obejrzenie filmu ze wskazówkami.

7.Samodzielna praca dzieci. Nauczyciel udziela korekty indywidualnej lub zbiorowej w

zależności od potrzeb.

8. Ekspozycja szkiców.

9. Omówienie wyników pracy. Wskazanie dobrych rozwiązań oraz błędów.

10. Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem– dopasowywanie tytułów komiksów do podanych opisów. Praca z ćwiczeniami.
11. Rozwiązywanie zadań tekstowych – obliczenia pieniężne na podstawie danych zgromadzonych w tabeli. Zabawy matematyczne – szyfrowanie i odszyfrowywanie wiadomości.

Praca domowa: Napisz opowiadanie nt. „Nowa przygoda Asteriksa”

Komiks – opowiadanie, tworzące narrację za pomocą co najmniej dwóch kadrów z rysunkami (najczęstszą formą komiksu jest zbiór kadrów, zwany planszą). Kadry zazwyczaj zaopatrzone są w teksty narratora (po boku) i / lub wypowiedzi postaci (wdymkach). O zakwalifikowaniu danej narracji jako komiksu, decyduje m.in. : wkomponowanie tekstu w obraz, graficzne elementy upływu czasu (tzw. "rynna"), powiązanie semantyczne kadrów, ikoniczność znaków.

Komiksy tworzone są często przez zespół dwóch autorów: autora scenariusza opowiadania oraz rysownika, zdarza się jednak, że nad komiksem pracuje dużo większy zespół (asystenci i redaktorzy w przypadku komiksu japońskiego, inkerzy, koloryści i liternicy w przypadku głównonurtowych komiksów amerykańskich) lub tylko jeden twórca, który odpowiada za całość dzieła. Czerpią często inspirację z książek, filmów i innych dziedzinsztuki. Ostatnio same stają się inspiracją nowo powstających filmów. Krótkie historie komiksowe umieszczane są w ...