Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Krąg tematyczny: „ Kto nam dał skrzydła”
Temat dnia: „Asteriks-zaczytani w komiksach”
Data: 20.06.2012
Prowadząca: Marta Maliszewska
Cele ogólne:
- zaznajomienie dzieci z historią komiksu oraz zasadami jego tworzenia,
- wdrażanie do czytania
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-wie jak powstaje komiks, wymienia charakterystyczne elementy
-czyta ze zrozumieniem tekst źródłowy
- konstruuje komiks wg podanych wskazówek
- szyfruje i odszyfrowuje wiadomości
Środki dydaktyczne:
-tekst opowiadania, komiksy, kartki, teksty informacyjne
Metody:
- rozmowa
- dyskusja
- praktycznego działania
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
Przebieg zajęć:
1.Powitanie w kole. „Z jakim samopoczuciem dziś przychodzimy?” (stały element zajęć).
2.Wprowadzenie w tematykę dnia. Podanie haseł dnia: komiksy
3. Prośba o wyjęcie przyniesionych komiksów. Przeglądanie ich, odczytywanie tytułów.
4.Rozmowa kierowana; „Co to jest historyjka obrazkowa?”.
5.Burza mózgów- „Komiks”- Napisz w formie krótkich wypowiedzi: Czym jest komiks? Czym się charakteryzuje?.Zebranie najczęściej pojawiających się odpowiedzi i porównanie ich z tekstem źródłowym.
6.Podanie zadania:
*Wymyśl historię, którą chciałbyś podzielić się z innymi.
*Zapisz w punktach kolejne wydarzenia (Jeśli wolisz możesz skorzystać z przeczytanych
opowiadań, lektur, wierszy).
*Narysuj bohatera swojego komiksu.
*Na kartce formatu A-3 rozmieść pola rysunkowe(powinno ich być tyle ile zapisałeś punktów planu
zdarzeń).
*Wykonaj szkice do poszczególnych punktów planu. Zostaw miejsce na tytuł opowiadania oraz tzw. dymki. Obejrzenie filmu ze wskazówkami.
7.Samodzielna praca dzieci. Nauczyciel udziela korekty indywidualnej lub zbiorowej w
zależności od potrzeb.
8. Ekspozycja szkiców.
9. Omówienie wyników pracy. Wskazanie dobrych rozwiązań oraz błędów.
10. Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem– dopasowywanie tytułów komiksów do podanych opisów. Praca z ćwiczeniami.
11. Rozwiązywanie zadań tekstowych – obliczenia pieniężne na podstawie danych zgromadzonych w tabeli. Zabawy matematyczne – szyfrowanie i odszyfrowywanie wiadomości.
Praca domowa: Napisz opowiadanie nt. „Nowa przygoda Asteriksa”
Komiks – opowiadanie, tworzące narrację za pomocą co najmniej dwóch kadrów z rysunkami (najczęstszą formą komiksu jest zbiór kadrów, zwany planszą). Kadry zazwyczaj zaopatrzone są w teksty narratora (po boku) i / lub wypowiedzi postaci (wdymkach). O zakwalifikowaniu danej narracji jako komiksu, decyduje m.in. : wkomponowanie tekstu w obraz, graficzne elementy upływu czasu (tzw. "rynna"), powiązanie semantyczne kadrów, ikoniczność znaków.
Komiksy tworzone są często przez zespół dwóch autorów: autora scenariusza opowiadania oraz rysownika, zdarza się jednak, że nad komiksem pracuje dużo większy zespół (asystenci i redaktorzy w przypadku komiksu japońskiego, inkerzy, koloryści i liternicy w przypadku głównonurtowych komiksów amerykańskich) lub tylko jeden twórca, który odpowiada za całość dzieła. Czerpią często inspirację z książek, filmów i innych dziedzinsztuki. Ostatnio same stają się inspiracją nowo powstających filmów. Krótkie historie komiksowe umieszczane są w ...