Dodaj publikację
Autor
Agnieszka
Data publikacji
2013-03-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
49

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja  programowo metodyczna:  Kultura krajów anglojęzycznych jako droga do sukcesu w nauce języka angielskiego .
 Pobierz (doc, 259,0 KB)

Podgląd treści

1. Podstawy naukowe innowacji

Kultura kraju jest nierozerwalną częścią jego języka. Już dawno w historii metodyki nauczania języków obcych naukowcy dostrzegali potrzebę nauczania kultury danego kraju razem z językiem. Językoznawcy w latach pięćdziesiątych jako pierwsi dostrzegli wagę kulturowego kontekstu w nauczaniu języka angielskiego wraz z odkryciem metody komunikacyjnej, w której język używany jest w kontekście komunikacyjnym a tym kontekstem jest środowisko kraju anglojęzycznego. Jedno z założeń dotyczących nauczania kultury jest częściowo oparte na teorii nabywania języka Stephena Krashena (1982), który po raz pierwszy w swojej teorii nauki języka zwraca uwagę na kontekst komunikacyjny: rolę motywacji, emocji, potrzeb oraz nastawienia ucznia do nauki języka, ludzi mówiących danym językiem oraz kultury kraju w którym język jest używany, jak piszą Lightbown i Spada (1993;28). Teoria nauczania kultury razem z językiem i rozwijanie pozytywnego nastawienia do mieszkańców danego kraju jest także poparta przez Byrama (1994: 41) oraz Doya przytaczanego przez niego . Natomiast Mc Donough przytaczany przez Byrama (1994: 6) twierdzi, że istnieje ścisła zależność pomiędzy nauką języka a pozytywnym nastawieniem do kultury i ludzi danego kraju a Seliger cytowany przez Byrama (1994: 5) pisze że odczucia ucznia w stosunku do kultury danego kraju będą miały wpływ na zakres i poziom nauki języka obcego. Jiang (2000: 329) z kolei używa metafory porównując język
do umiejętności pływania:

Język + kultura = komunikacja
Umiejętność pływania woda pływanie

Bez języka komunikacja byłaby ograniczona ( to pływanie w bardzo płytkiej wodzie) bez kultury komunikacja byłaby niemożliwa. Porto (1996: 14) również podkreśla że aby zdobyć kompetencje komunikacyjne w języku obcym wiedza kulturowa jest niezbędna. Na podstawie tych założeń możemy postawić wniosek, że dobry program nauczania języka powinien zawierać dobrze rozwinięty komponent kulturowy. Znajomość języków obcych ma pozwolić uczniom na swobodną komunikację z przedstawicielami innych nacji, a ta nie będzie w pełni możliwa bez zrozumienia różnic kulturowych oraz zdolności przyswajania odmiennych wizji otaczającego nas świata, poglądów i opinii innych osób. W związku z tym przez kolejne lata informacje kulturowe na temat Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych pojawiały się w każdym podręczniku do nauki języka angielskiego. Przez lata czytaliśmy dialogi między ludźmi, którzy mieszkali w Anglii i chodzili do angielskich szkół, lub o amerykańskich odkryciach kosmicznych. Jednak dziś sytuacja trochę się zmieniła. Język angielski stał się tak popularny, że można go nawet nazwać językiem międzynarodowym, a świat stał się globalną wioską. Kiedy obywatel Niemiec spotyka się z mieszkańcem np. Brazylii, komunikują się oni w języku angielskim. Obecnie kultura związana z językiem angielskim to raczej ...