Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji godziny wychowawczej
w klasie IV
Temat: Co mamy ze sobą wspólnego?
Czas zajęć: 45 minut
Cel główny: Integracja zespołu klasowego.
Cele operacyjne:
1. Uczeń nawiązuje poprawne kontakty z kolegami i koleżankami.
2. Uczeń wpływa na przyjazną atmosferę w zespole, przełamuje onieśmielenie.
3. Uczeń potrafi nazwać swoje cechy charakteru oraz cechy innych osób w klasie.
4. Uczeń uświadamia sobie rolę, jaką pełni w grupie.
5. Uczeń uświadamia sobie cechy wspólne z członkami grupy.
6. Uczeń rozwija swoje poczucie wartości.
7. Uczeń potrafi znaleźć u innych pozytywne cechy.
Materiały: arkusze papieru, kolorowe kredki.
Organizacja zajęcia:
Uczniowie siedzą wspólnie z wychowawcą w kręgu, jak przy ognisku.
Formy pracy:
- plenum
- praca w małych zespołach.
Metody pracy:
- pogadanka.
- gry i zabawy psychologiczne.
- gry i zabawy integracyjne.
Etapy lekcji:
1) Czynności organizacyjne, rozgrzewka:
Uczniowie siedzą w kręgu każdy z nich mówi o swoim aktualnym samopoczuciu np.:
Dzisiaj czuję się jak kotek, bo jestem śpiący, oraz określa swoją gotowość do zajęć w skali od 1 do 6.
2) Twoje imię (sprawdzenie pracy domowej):
Uczniowie mięli zapisać na kartkach ulubioną formę swojego imienia. Do każdej litery dopasowując jakąś cechę np.:
E - elokwentna
W- wrażliwa
A – ambitna
Uczniowie przedstawiają swoje cechy. Jeśli wśród nich pojawi się jakaś negatywna np.:
W- wredny, nauczyciel odwołuje się do pozostałych uczniów, aby się wypowiedzieli czy rzeczywiście dana cecha pasuje do ich koleżanki czy kolegi. Następnie wychowawca prowadzi do zmiany cechy negatywnej na zaletę np: W- wesoły. Następnie uczniowie
wypowiadają się o danej osobie, kończąc następujące zdanie:
Dobrze, że Kasia jest z nami, bo...
3) Część główna lekcji
A)Witam wszystkich, którzy tak jak ja.....
Uczniowie siedzą w kręgu, jedna osoba wypowiada zdanie zaczynające się od słów: Witam wszystkich, którzy tak jak ja....... (np.: lubią wakacje). Osoby, które lubią wakacje muszą wstać ze wszystkimi, którzy tak jako on/ona lubią wakacje. Kolejna osoba wypowiada inną wersję zdania, poszukując osób w klasie mających te same zainteresowania lub cechy.
B) Co mamy ze sobą wspólnego?
Uczniowie podzieleni są na sześcioosobowe zespoły, tak aby w każdym zespole znalazły się osoby, które na ogół nie spędzają czasu razem. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru z narysowanym czarnym kołem oraz kolorowe kredki. Następnie, uczniowie rysują własne zazębiające się ze sobą koła podpisują je swoimi imionami. Ich zadaniem jest znalezienie jednej cechy wspólnej dla całej grupy i wpisanie jej w środkowym kole, oraz poszukanie cech wspólnych z osobami, z którymi ich koła zazębiają się i wpisanie ich w tych ...