Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI O TOLERANCJI
CELE:
1. Uświadomienie uczniów na temat stereotypów i uprzedzeń (w tym na temat naszego kraju).
2. Zwiększenie tolerancji wobec przedstawicieli innych kultur.
3. Zachęcenie uczniów do komunikowania się w języku obcym.
4. Ukryta praktyka i wprowadzenie słownictwa w kontekście.
TEMAT: People around the world. Nationalities and stereotypes.
MATERIAŁY: magnetofon, kaseta, kopie z zadaniami, słownik, przedmioty reprezentujące różne kultury.
FAZA ORGANIZACYJNA: 3 min.
Forma: Przy wejściu do klasy uczniowie otrzymują karteczki z nazwami krajów świata lub narodowości. Ich zadaniem jest znalezienie swojej pary z odpowiednim krajem lub narodowością. W ten sposób uczniowie dobrani są w pary tak, aby słabszy uczeń pracował z uczniem o wyższym poziomie języka.
Uwagi: Uczniowie mogą sprzeciwić się podziałowi wyznaczonemu przez nauczycieli. Ze względu na sympatie i antypatie – nauczyciele uwzględniają zmianę pary.
ROZGRZEWKA JĘZYKOWA: 5 min.
Forma: Wprowadzenie tematu za pomocą piosenki o ludziach z różnych krajów.
Umiejętności: Słuchanie w celu uzyskania konkretnych informacji.
SKOJARZENIA KULTUROWE: 5 min.
Forma: Uczniowie kojarzą przedmioty z poszczególnymi krajami. Ich zadaniem jest ustalenie przedmiotu reprezentującego Polskę.
Umiejętności: Kreatywność.
KREOWANIE WIZERUNKU TYPOWEGO POLAKA NA TLE CHARAKTERYSTYCZNYCH CECH INNYCH NARODOWOŚCI: 15 min.
Zadanie 1: Uczniowie w parach omawiają typowe cechy reprezentantów różnych narodowości. Nauczyciel sprawdza ilu z uczniów dokonało podobnych wyborów.
Zadanie 2: Po przedstawieniu stereotypowych cech dwóch narodowości, uczniowie mają za zadanie obmyślenie wizerunku typowego Polaka w świecie.
Umiejętności: Czytanie, mówienie, zastosowanie słownictwa.
Uwagi: Uczniowie mogą mieć problem ze słownictwem w tym zakresie. Pomogą im słówka zamieszczone na kserokopii, słownik oraz nauczyciele.
UCZNIOWIE ZNAJDUJĄ SIĘ W SYTUACJI, KTÓRA MOGŁABY BYĆ PRAWDZIWA. ICH TOLERANCJA JEST TESTOWANA: 14 min.
Zadanie 3: Uczniowie w parach decydują kogo chcieliby mieć za sąsiada. (Rozważani są reprezentanci różnych kultur).
Umiejętności: Negocjowanie i komunikowanie się w języku angielskim.
Uwagi: Uczniowie mogą używać języka ojczystego. Nauczyciele monitorują zadanie i nalegają aby uczniowie rozmawiali w języku angielskim.
GRA Z UŻYCIEM MOWY CIAŁA: 15 min.
Zadanie 4:
A) Uczniowie są podzieleni na grupy według koloru włosów. Każda grupa to nowa kultura, która musi wymyślić swój własny język ciała na powitanie, nazwę kraju i taniec rytualny.
B) Reprezentant każdej z grup udaje się do grupy przeciwnej i obserwuje ich rytuały.
C) Przedstawiciele grup wracają do siebie i demonstrują to, co widzieli u drugiej grupy.
D) W ostatniej fazie dochodzi do konfrontacji dwóch kultur.
Umiejętności: Komunikowania się w języku angielskim.
Uwagi: Nauczyciele tłumaczą zadanie poprzez zaprezentowanie sytuacji.
ZADANIE PRACY DOMOWEJ: 3 min.
Jedna osoba z pary ma za zadanie podsumowanie ...