Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ROZWIJANIE WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ
Wyobraźnia twórcza jest procesem myślowym, Dla którego materiałem SA wyobrażenia obrazowo – wizualne o dużej dynamice przekształceń, a efektem jej funkcjonowania jest wytwór posiadający cechy nowości
Liczni badacze zgadzają się, ze źródłem rozwoju twórczej wyobraźni SA najwcześniejsze etapy życia jednostki, rozwija się ona w wyniku symbolicznych zabaw dziecięcych, które interioryzowane są w postaci wyobrażeń stanowiących materiał dla wyobraźni.
ST. Szuman podzielił rozwój dziecka na dwa okresy: wczesnego ii drugiego dzieciństwa. We wczesnym dzieciństwie trwającym do siódmego roku życia, wyobraźnia i myślenie są niezależne od konkretnych doświadczeń dziecka, charakteryzują się swoboda i dużą fantastyką wyobrażeniową. Szuman uważa, że u dziecka do trzeciego roku życia następuje ożywienie, zatem i jego myślenie jest wyobrażeniowe i konkretne. Żywa i bogata wyobraźnia dziecka ujawnia się szczególnie w zabawach iluzyjnych, w których sytuacje realne są tylko pretekstem. Dzięki wyobraźni czynności zabawowe dzieci uwewnętrzniają się i dziecko zyskuje w ten sposób szersze pole działania i różnorodniejsze możliwości realizacji. Wg Szumana wyobraźnia w okresie wczesnego dzieciństwa jest fantastyczna i nierealna, oddala od rzeczywistości i zasłania ja barwną, kolorowa zasłona bajkowych wyobrażeń. W drugim dzieciństwie, czyli w okresie od siódmego do trzynastego roku życia wyobraźnia ma charakter bardziej obiektywny i realny. Dzieci w tym wieku posiadają żywą i konkretną wyobraźnię.
Wg Wygockiego, można wyróżnić dwa rodzaje wyobraźni: wyobraźnie odtwórcza i kombinatoryczną. Wyobraźnia odtwórcza związana jest z pamięcią, charakterystyczna jej cechą jest to, że przy jej pomocy zostają odtworzone wcześniejsze doświadczenia i wrażenia. Uważa on, że dziecko z pomocą wyobraźni nie tylko reprodukuje wcześniejsze doświadczenia, ale także tworzy nowe sytuacje i zachowania. Dziecko w sposób twórczy przepracowuje rzeczywistość, zgodnie ze swoimi potrzebami. Twórcza wyobraźnia bierze swój początek w społecznej aktywności dziecka, natomiast zmiany jakościowe w wyobraźni, jej dojrzewanie do etapu świadomego kierowania procesem myślenia, odbywają się za sprawą wewnętrznej mowy, rozwoju myślenia pojęciowego i formalnej szkolnej edukacji.
Wyobraźnia twórcza jak wskazuje wielu badaczy ma charakter wizualno – przestrzenny niezależnie od sfery aktywności, w której się manifestuje. To właśnie różni wyobraźnie twórcza od zdolności twórczych.