Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Maślanka
Data publikacji
2013-04-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
14

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rozwijanie wyobraźni.
 Pobierz (doc, 24,0 KB)

Podgląd treści


ROZWIJANIE WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ

Wyobraźnia twórcza jest procesem myślowym, Dla którego materiałem SA wyobrażenia obrazowo – wizualne o dużej dynamice przekształceń, a efektem jej funkcjonowania jest wytwór posiadający cechy nowości
Liczni badacze zgadzają się, ze źródłem rozwoju twórczej wyobraźni SA najwcześniejsze etapy życia jednostki, rozwija się ona w wyniku symbolicznych zabaw dziecięcych, które interioryzowane są w postaci wyobrażeń stanowiących materiał dla wyobraźni.
ST. Szuman podzielił rozwój dziecka na dwa okresy: wczesnego ii drugiego dzieciństwa. We wczesnym dzieciństwie trwającym do siódmego roku życia, wyobraźnia i myślenie są niezależne od konkretnych doświadczeń dziecka, charakteryzują się swoboda i dużą fantastyką wyobrażeniową. Szuman uważa, że u dziecka do trzeciego roku życia następuje ożywienie, zatem i jego myślenie jest wyobrażeniowe i konkretne. Żywa i bogata wyobraźnia dziecka ujawnia się szczególnie w zabawach iluzyjnych, w których sytuacje realne są tylko pretekstem. Dzięki wyobraźni czynności zabawowe dzieci uwewnętrzniają się i dziecko zyskuje w ten sposób szersze pole działania i różnorodniejsze możliwości realizacji. Wg Szumana wyobraźnia w okresie wczesnego dzieciństwa jest fantastyczna i nierealna, oddala od rzeczywistości i zasłania ja barwną, kolorowa zasłona bajkowych wyobrażeń. W drugim dzieciństwie, czyli w okresie od siódmego do trzynastego roku życia wyobraźnia ma charakter bardziej obiektywny i realny. Dzieci w tym wieku posiadają żywą i konkretną wyobraźnię.
Wg Wygockiego, można wyróżnić dwa rodzaje wyobraźni: wyobraźnie odtwórcza i kombinatoryczną. Wyobraźnia odtwórcza związana jest z pamięcią, charakterystyczna jej cechą jest to, że przy jej pomocy zostają odtworzone wcześniejsze doświadczenia i wrażenia. Uważa on, że dziecko z pomocą wyobraźni nie tylko reprodukuje wcześniejsze doświadczenia, ale także tworzy nowe sytuacje i zachowania. Dziecko w sposób twórczy przepracowuje rzeczywistość, zgodnie ze swoimi potrzebami. Twórcza wyobraźnia bierze swój początek w społecznej aktywności dziecka, natomiast zmiany jakościowe w wyobraźni, jej dojrzewanie do etapu świadomego kierowania procesem myślenia, odbywają się za sprawą wewnętrznej mowy, rozwoju myślenia pojęciowego i formalnej szkolnej edukacji.
Wyobraźnia twórcza jak wskazuje wielu badaczy ma charakter wizualno – przestrzenny niezależnie od sfery aktywności, w której się manifestuje. To właśnie różni wyobraźnie twórcza od zdolności twórczych.