Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja:
„Inność w świecie ludzi”
Autorzy:
mgr Agnieszka Śliwińska
nauczyciel bibliotekarz
mgr Monika Twardziak – Kocik wychowawca świetlicy
mgr Małgorzata Denkiewicz
pedagog szkolny
Szprotawa 2011
Spis treści
|Celowość wprowadzenia innowacji……………........….… 3 |
|Cele innowacji…………………………………………...… 4 |
|Krótki opis innowacji……………………………………… 5 |
|Etapy realizacji innowacji…………………………………. 6 |
|Procedury osiągania celów………………………………… 7 |
|Przewidywane osiągnięcia uczniów………………………. 8 |
|Sposoby ewaluacji…………………………………………. 9 |
|Bibliografia……………………………………………….. 10 |
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Inność w świecie ludzi”
Celowość wprowadzenia innowacji
Życie wewnątrzszkolne stwarza wiele sytuacji, dzięki którym można uczyć się tolerancji, kształtować odpowiednie postawy wobec odmiennych kultur, poglądów, zachowań
i wiary. Dzięki działaniu szeregu wychowawców i pedagogów, ich wychowankowie coraz łatwiej radzą sobie z kwestią tolerancji, zdając sobie sprawę, iż bez podstawy tolerancji nie jest możliwe rozwiązanie ani nawet złagodzenie problemów współczesnego świata. Jednak wśród uczniów nadal istnieją pewne stereotypowe uprzedzenia.
Mamy nadzieję, że dzięki odpowiednio dobranym zadaniom i zdobytym doświadczeniom nasi uczniowie będą potrafili otworzyć się na nowe kontakty, uwolnią się od stereotypów, wyeliminują agresję oraz nauczą się korzystać z bogactwa jakie niesie za sobą odmienność.
Cele innowacji
Cele ogólne innowacji:
← uświadomienie istoty tolerancji, definicja tolerancji,
← kształtowanie przejawów tolerancji wśród uczniów,
← poznanie nowych terminów związanych z tolerancją, rozszerzenie wiedzy,
← uświadomienie uczniom do czego może prowadzić nietolerancja,
← weryfikacja stereotypów, narzuconych schematów myślenia.
Cele szczegółowe innowacji:
← uświadomienie potrzeby bycia tolerancyjnym,
← tworzenie postaw życzliwości wobec innych,
← kształcenie umiejętności dostrzegania potrzeb innych,
← poznanie i zrozumienie poglądów innych,
← zaspokojenie potrzeby akceptacji,
← kształtowanie postawy otwartości i życzliwości.
Krótki opis innowacji
Tolerancja (od łac. tolerare = znosić, wytrzymywać) oznacza cierpliwość i wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem cudzych uczuć, poglądów, upodobań, wierzeń, obyczajów i postępowania choćby były całkowicie odmienne od własnych, albo zupełnie z nimi sprzeczne. Współcześnie rozumiana tolerancja to szacunek dla wolności innych ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia. Szacunek ten przybiera formy wyrozumiałości i życzliwości dla tego, co nie musi być naszym udziałem, ale co cieszy się naszą akceptacją istnienia w imię demokratycznej wolności. Dzięki tolerancji możliwa jest odmienność, istnienie odmienności sprawia natomiast, że tolerancja staje się koniecznością. „Rozum jest tym prawem, które poucza ludzi, że skoro wszyscy są równi i niezależni, żaden nie powinien szkodzić drugiemu jeżeli idzie o jego życie, zdrowie, wolność i mienie” – pisał John Locke i miejmy nadzieję, że kiedyś wszyscy na świecie zrozumieją tę prawdę.
Obecnie pojawia się problem granic tolerancji, a więc pytanie o to czy można tolerować każde zachowanie i każdą postawę, czy jednak trzeba wyznaczać pewne granice.
Innowacja zostanie rozpoczęta we wrześniu 2011 i będzie realizowana przez jeden rok szkolny w dwóch grupach ...