Dodaj publikację
Autor
Karolina Frontczak
Data publikacji
2013-04-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
175

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas V i VI jako utrwalenie lub powtórzenie zasad pisowni zakończeń rzeczowników rodzaju żeńskiego w D., C. i Ms.
 Pobierz (doc, 30,0 KB)

Podgląd treści


KARTA PRACY

Kiedy pisać –i, -ii, a kiedy –ji w zakończeniach rzeczowników rodzaju żeńskiego
w D., C. Ms.?

ZASADY
• -i w wyrazach polskiego pochodzenia zakończonych na –ia oraz zakończonych na -ea w mianowniku i w wyrazach, które przed końcówką –ja mają samogłoskę
• -ii w wyrazach obcego pochodzenia, które przed końcówką – ia mają litery: b, d, f, g, ch, k, l, m, n, p, r, t, w albo np. z cząstką –logia, -grafia, a także w większości nazw geograficznych
• -ji w wyrazach, które przed końcówką –ja mają c, s, z
ZAPAMIĘTAJ!!!

1) Odpowiedz na pytania, a następnie utwórz formę D./C./Ms. od podanych wyrazów.

- Inaczej najazd..................... (............................................................................
- Wynagrodzenie za pracę .........................(.......................................................
- Słuszność poglądu .......................(...................................................................
- Inaczej mądrość, bystrość...................................(..............................................
- Chodzili w niej rycerze .............................(.......................................................
- Przeciwieństwo prozy........................(..............................................................
- Majowy kwiat o pięknym zapachu..............................(.....................................
- Inaczej wyobraźnia...........................(...............................................................
- Przeciwieństwo antypatii............................(.....................................................
- Nauka o zasadach pisowni.................................(..............................................
- Jej święto jest 21 stycznia...........................(....................................................
- Inaczej wypadek drogowy...........................(....................................................
- „....pana Kleksa”.................................(.............................................................
- Inaczej zdjęcie, fotos...................................(....................................................

2) Ułóż opowiadanie, w którym użyjesz następujących słów: armii, Sylwii, sytuacji, tradycji, szyi, historii, Anglii, jaskini, głębi, sensacji, latarni, nadziei, decyzji. Opowiadanie powinno mieć odpowiednią kompozycję (trójdzielną) i nie mniej niż 10 zdań.

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ćwiczenia wykonał (-a) ...............................................................................................................