Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Kopaczewska
Data publikacji
2013-04-08
Średnia ocena
1,00
Pobrań
142

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Krótki tekst jak podejść do ucznia z wadą słuchu.
 Pobierz (docx, 13,9 KB)

Komentarze

gosia2000, 2013-04-10

Tekst niewiele niestety wnosi nowego. Po co coś takiego umieszczać? Może dla świeżo "upieczonych" nauczycieli...

ewcik0512, 2013-04-11, ocena:

Nic ciekawego,:(

Podgląd treści

Moje dziecko ma wadę słuchu.

Pracuje w zawodzie nauczyciela specjalnego prawie siedem lat. Przez te wszystkie lata poznałam wielu uczniów z różnymi wadami jak i również ich rodziców. Każdą prace z uczniem zaczynałam od przeprowadzenia wywiadu, czy rozmowy z rodzicem jeśli było to możliwe oraz zapoznaniem się z dokumentacją ucznia, która notabene czasami mało obrazuje nam dany rodzaj niepełnosprawności i nie daje pełnego obrazu o uczniu.

W mojej pracy ważna jest współpraca z rodzicami. Z doświadczenia wiem że rodzice czasami zatajają przed nauczycielem pewne sprawy dotyczące swoich pociech lub też wręcz odwrotnie przekazują informacje, że dziecko świetnie sobie z wszystkim radzi. Jeżeli rodzice zaakceptują swoje dziecko, to zaakceptowali również jego dysfunkcję. O wadzie swojego dziecka mówią bez fałszywego wstydu, nie oczekują współczucia, litości, maja dobry kontakt z dzieckiem, starają się po prostu swojemu dziecku pomóc. Bez współpracy nauczycieli z rodzicami sukces dziecka jest niemożliwy, gdyż największy zakres rehabilitacji spoczywa właśnie na rodzicach.

Coraz częściej spotykałam się z uczniami którzy mieli wadę słuchu. Zaczęłam poszukiwać w różnych poradnikach jak z takim uczniem pracować, jakimi metodami. Uświadomiłam sobie, że odmowa lub złe wykonanie mojego polecenia w przypadku dziecka z wadą słuchu może mieć złożone przyczyny, które często nie wynikają z braku wiedzy. Należy pamiętać by w pracy z uczniem zauważać i doceniać wszystkie jego umiejętności, sumienność, wytrwałość, pomysłowość. Wskazywać należy nie tylko na braki ale również na to co już osiągnął. Jak najczęściej należy ucznia motywować pozytywnie do pracy. Ważne jest by starać się indywidualizować zadania, dostosowywać je do możliwości dziecka.

Nauczyciel dziecka z wada słuchu często stoi przed bardzo trudnym dylematem: jak oceniać tego ucznia? Możemy tu jedynie stwierdzić, że w przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oceniamy przede wszystkim postęp, przyrost wiedzy i umiejętności.

mgr Aleksandra Kopaczewska