Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT
TEMAT: Dym nikotynowy w życiu człowieka
NAUCZYCIEL PROWADZĄCY:
DATA: 31.05.2013
KLASA: VI
CZAS TRWANIA: 2 X 45 MIN.
CELE OGÓLNE:
UŚWIADOMIENIE SZKODLIWEGO DZIAŁANIA DYMU NIKOTYNOWEGO I JEGO WPŁYWU NA ORGANIZM CZŁOWIEKA
KSZTAŁTOWANIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SIEBIE I ZA INNYCH
CELE SZCZEGÓŁOWE: UCZEŃ:
Zna datę Światowego Dnia bez Papierosa
Zna skład chemiczny kilku składników papierosa
Rozumie skutki wdychania dymu tytoniowego
Potrafi zdefiniować znaczenie słów: nałóg i asertywność
Wie, jak sobie radzić w sytuacjach przebywania wśród osób palących
METODY: podająca, rozmowa kierowana, objaśnienie, metoda sytuacyjna, łańcuch skojarzeń, praktycznego działania
FORMY PRACY: indywidualna, zespołowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: film na DVD, tablica dydaktyczna, kartki z losami, duże arkusze papieru, pastele suche.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Powitanie uczniów i przedstawienie tematu lekcji
Pokaz znaku- symbolu graficznego – „ Tu nie wolna palić”
CZĘŚĆ GŁÓWNA
Pokaz filmu na DVD na temat szkodliwości palenia i wpływu nikotyny na zdrowie człowieka.
Rozmowa kierowana: Przekaz informacji nauczyciela na temat danych statystycznych dotyczących zachorowalności na raka w Polsce z powodu palenia czynnego i biernego( załącznik nr 1).
Pokaz tablicy dydaktycznej ze składem chemicznym papierosa i objaśnienie nauczyciela( załącznik nr 2)
Wyjaśnienie czym jest nałóg w przypadku palenia papierosów nikotynowych.
Pytania problemowe skierowane do uczniów:
W jakim celu w papierosach jest zawarty cukier i środki zapachowe?
Komu dym szkodzi bardziej, palaczom czynnym czy biernym?
Jak unikać dymu, gdy przebywamy wśród osób palących?
Drama
Podział uczniów na zespoły. Losowanie kartek z tematami do przedstawianych scenek przez uczniów. Uczniowie starają się asertywnie powiedzieć NIE osobom palącym wśród osób niepalących.
Tematy scenek:
Winda: 4 osoby jadą windą i jedna z nich pali papierosa.
Pub: W pubie są 3 stoliki i przy jednym z nich palą dwie osoby.
Dom: W domu przebywają: mama, tata, dziecko i dziadek palący fajkę.
Podział uczniów na dowolne zespoły. Wykonanie plakatu w zespołach reklamującego Światowy Dzień bez Papierosa
Łańcuch skojarzeń: Zabawa dydaktyczna
Ewaluacja: - Z czym kojarzy Ci się papieros? Każdy uczeń używa jednego słowa
w celu określenia złych skojarzeń z papierosem…, np. ból, rak, śmierć…itp.
CZĘŚĆ KOŃCOWA:
Wystawa prac i ocena
Praca domowa: Ułóż krzyżówkę z hasłem NIKOTYNA.