Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Organizacja pracy z uczniami
o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Opracowanie:
Marta Chojnowska
pedagog PG 1 w Łomży
USTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 r.
o systemie oświaty, określająca
zobowiązania systemu oświaty wobec
uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI
NARODOWEJ
z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach
§ 2. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana
uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na
rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu
indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia,
wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7) z choroby przewlekłej;
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją
bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu
wolnego, kontaktami środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami
kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego,
w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za
granicą.
§ 5. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana
z inicjatywy:
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej
lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
poradni specjalistycznej;
5) asystenta edukacji romskiej;
6) pomocy nauczyciela.
§ 6. 1. W szkole pomoc psychologiczno-
pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) klas terapeutycznych;
2) zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym;
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia
i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej
— w przypadku uczniów gimnazjum i szkół
ponadgimnazjalnych;
6) porad i konsultacji.
pomocy
Najważniejsze wyznaczniki jakości nowego modelu
organizacji
psychologiczno-pedagogicznej,
wpisane w szczegółowe przepisy wykonawcze Ministra
Edukacji Narodowej, to między innymi:
Zasada indywidualizacji pracy z uczniem realizowana
na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych ucznia.
Zasada „pomoc bliżej ucznia” – wspieranie ucznia ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu,
szkole lub placówce, do której uczęszcza, w środowisku
jego nauczania i wychowania.
- powinno dotyczyć głównie form i metod pracy
z uczniem, zdecydowanie rzadziej treści nauczania;
- nie może polegać na takiej zmianie treści nauczania,
która powoduje obniżanie wymagań wobec uczniów
z normą intelektualną;
- nie oznacza pomijania haseł programowych, tylko
ewentualne realizowanie ich na poziomie wymagań
koniecznych lub podstawowych;
- nie może prowadzić do zejścia poniżej podstawy
programowej, a zakres wiedzy i umiejętności powinien
dać ...