Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Marta Chojnowska
Pedagog Publicznego Gimnazjum nr 1 w Łomży
styczeń 2012
„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się
zrobić, aż znajdzie się
jeden,
który nie wie, że się nie da, i on to robi”
taki
Opinia, orzeczenie
– wyjaśnienie pojęć
Opinia:
-
składa
nią
na
–
diagnoza
się
psychologiczno
pedagogiczna
i zalecenia, które zawierają informacje
rodziców
dla
sugerujące sposoby przezwyciężania
trudności w nauce, z jakimi boryka się
uczeń.
nauczyciela
oraz
Opinie mogą dotyczyć:
Wczesnego wspomagania rozwoju;
Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły
podstawowej;
Odroczenia dziecka z obowiązku szkolnego;
Pozostawienia ucznia kl. I – III na drugi rok w tej samej
klasie;
Gotowości szkolnej;
Zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających
z programu nauczania do indywidualnych potrzeb
edukacyjnych;
Dostosowania warunków i form egzaminów/sprawdzianów
do indywidualnych potrzeb ucznia;
Pierwszeństwa przyjęcia ucznia z problemami
zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej.
Orzeczenie
jest dokumentem bardziej formalnym;
redaguje go cały zespół orzekający: psycholog,
lekarz,
logopeda,
czasami
pedagog,
przewodniczący komisji;
dotyczy ono potrzeb kształcenia specjalnego
lub nauczania indywidualnego dziecka;
rangę orzeczenia ma również opinia o wczesnym
wspomaganiu rozwoju;
orzeczenie
zawiera:
diagnozę
lekarską, psychologiczną i pedagogiczną, w miarę
potrzeb
badań,
uzasadnienie i zalecenia;
logopedyczną, wnioski
szczegółową
z
na podstawie orzeczenia wydawana jest przez
organ prowadzący decyzja i to ona nadaje moc
orzeczenia.
Orzeczenie
o potrzebie kształcenia
specjalnego
o potrzebie kształcenia
indywidualnego
zespół orzekający wydaje na
zaświadczenia
podstawie
ucznia.
zdrowia
o
stanie
jak
poprzedni
Podobnie
dokument,
zawiera możliwe
formy nauczania indywidualnego
realizowane
domu,
w
sytuacjach
częściowo w szkole lub wręcz na
terenie szkoły.
wyjątkowych
w
szkole
zawiera informację o zalecanej
formie kształcenia specjalnego –
w
ogólnodostępnej,
w klasie
integracyjnej, szkole
specjalnej, tzw. „szkole życia” lub
specjalnym ośrodku szkolno –
wychowawczym.
Wszystko zależy od stopnia
upośledzenia dziecka lub rodzaju
schorzenia.
realizacji
Dokument ten zawiera również
potrzeb
warunki
edukacyjnych,
form stymulacji,
rewalidacji, terapii, usprawniania,
rozwijania możliwości i inne formy
pomocy
–
pedagogicznej.
psychologiczno
Terminologia ważnych określeń najczęściej
stosowanych w opiniach, orzeczeniach
1. Zaburzenie rozwojowe
-
-
niewidzenie,
słabe
są to zaburzenia dziecięce, poważnie zniekształcone
pod względem społecznym, poznawczym, ruchowym
i językowym;
do zaburzeń rozwoju należą: niedosłyszenie, słabe
słyszenie,
widzenie,
niepełnosprawność ruchowa, upośledzenie umysłowe,
autyzm,
choroby
przewlekłe, zaburzenia psychiczne, niedostosowanie
społeczne, zaburzenia zachowania.
niepełnosprawności
sprzężone,
Ci uczniowie wymagają specjalnej organizacji treści,
metod i form pracy.
2. Odchylenia rozwojowe
(np. inteligencja niższa niż przeciętna)
- stanowią
indywidualne odchylenia
rozwojowe w stosunku do ustalonych
norm o nie nasilonych objawach
i ograniczonym zakresie
i czasie
trwania.
3. Specyficzne trudności w uczeniu się
Zwane
są
rozwojową.
Prof. M. Bogdanowicz, wprowadziła trzy
terminy określające ...