Dodaj publikację
Autor
Marta Chojnowska
Data publikacji
2013-04-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
60

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Interpretacja orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
 Pobierz (pdf, 564,4 KB)

Podgląd treści

Marta Chojnowska
Pedagog Publicznego Gimnazjum nr 1 w Łomży
styczeń 2012

„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się
zrobić, aż znajdzie się
jeden,
który nie wie, że się nie da, i on to robi”

taki

Opinia, orzeczenie
– wyjaśnienie pojęć

Opinia:

-

składa

nią

na

diagnoza
się
psychologiczno
pedagogiczna
i zalecenia, które zawierają informacje
rodziców
dla
sugerujące sposoby przezwyciężania
trudności w nauce, z jakimi boryka się
uczeń.

nauczyciela

oraz

Opinie mogą dotyczyć:

 Wczesnego wspomagania rozwoju;
 Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły

podstawowej;

 Odroczenia dziecka z obowiązku szkolnego;
 Pozostawienia ucznia kl. I – III na drugi rok w tej samej

klasie;

 Gotowości szkolnej;
 Zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
 Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających

z programu nauczania do indywidualnych potrzeb
edukacyjnych;

 Dostosowania warunków i form egzaminów/sprawdzianów

do indywidualnych potrzeb ucznia;

 Pierwszeństwa przyjęcia ucznia z problemami

zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej.

Orzeczenie
 jest dokumentem bardziej formalnym;

 redaguje go cały zespół orzekający: psycholog,
lekarz,

logopeda,

czasami
pedagog,
przewodniczący komisji;

 dotyczy ono potrzeb kształcenia specjalnego

lub nauczania indywidualnego dziecka;

 rangę orzeczenia ma również opinia o wczesnym

wspomaganiu rozwoju;

 orzeczenie

zawiera:

diagnozę
lekarską, psychologiczną i pedagogiczną, w miarę
potrzeb
badań,
uzasadnienie i zalecenia;

logopedyczną, wnioski

szczegółową

z

 na podstawie orzeczenia wydawana jest przez
organ prowadzący decyzja i to ona nadaje moc
orzeczenia.

Orzeczenie

o potrzebie kształcenia

specjalnego

o potrzebie kształcenia

indywidualnego

zespół orzekający wydaje na
zaświadczenia
podstawie
ucznia.
zdrowia
o
stanie
jak
poprzedni
Podobnie
dokument,
zawiera możliwe
formy nauczania indywidualnego
realizowane
domu,
w
sytuacjach
częściowo w szkole lub wręcz na
terenie szkoły.

wyjątkowych

w

szkole

zawiera informację o zalecanej
formie kształcenia specjalnego –
w
ogólnodostępnej,
w klasie
integracyjnej, szkole
specjalnej, tzw. „szkole życia” lub
specjalnym ośrodku szkolno –
wychowawczym.

Wszystko zależy od stopnia
upośledzenia dziecka lub rodzaju
schorzenia.

realizacji

Dokument ten zawiera również
potrzeb
warunki
edukacyjnych,
form stymulacji,
rewalidacji, terapii, usprawniania,
rozwijania możliwości i inne formy
pomocy

pedagogicznej.

psychologiczno

Terminologia ważnych określeń najczęściej

stosowanych w opiniach, orzeczeniach

1. Zaburzenie rozwojowe

-

-

niewidzenie,

słabe

są to zaburzenia dziecięce, poważnie zniekształcone
pod względem społecznym, poznawczym, ruchowym
i językowym;
do zaburzeń rozwoju należą: niedosłyszenie, słabe
słyszenie,
widzenie,
niepełnosprawność ruchowa, upośledzenie umysłowe,
autyzm,
choroby
przewlekłe, zaburzenia psychiczne, niedostosowanie
społeczne, zaburzenia zachowania.

niepełnosprawności

sprzężone,


Ci uczniowie wymagają specjalnej organizacji treści,

metod i form pracy.

2. Odchylenia rozwojowe
(np. inteligencja niższa niż przeciętna)

- stanowią

indywidualne odchylenia
rozwojowe w stosunku do ustalonych
norm o nie nasilonych objawach
i ograniczonym zakresie
i czasie
trwania.

3. Specyficzne trudności w uczeniu się

Zwane

rozwojową.
Prof. M. Bogdanowicz, wprowadziła trzy
terminy określające ...