Dodaj publikację
Autor
Dorota Królewicz
Data publikacji
2013-04-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
103

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera krótki i przystępny opis uniwersalnych strategii pamięciowych, ułatwiających przypominanie przyswojonej wiedzy, dzięki specyficznej organizacji nowych informacji "na wejściu". Mnemotechniki to coś co warto zaprezentować uczniom na każdym etapie kształcenia.
 Pobierz (pdf, 304,6 KB)

Podgląd treści

Mnemotechniki - pomocne strategie pamięciowe.

Przyswajanie wiedzy

jest procesem złożonym. Najprościej mówiąc, obejmuje on

zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie zapamiętanych informacji. Zdarza się, że nie
możemy wydobyć z naszej pamięci przyswojonego wcześniej materiału, co może być spowodowane
różnymi czynnikami.


Aby poprawić funkcjonowanie pamięci można stosować rozmaite strategie, oparte na wiedzy
dotyczącej działania naszej pamięci – tzw. metapamięci. Oprócz ogólnych właściwości dotyczących
pamięci ludzkiej, warto wziąć pod uwagę również nasze indywidualne style poznawcze, które mają
bardzo duże znaczenie dla efektywnego uczenia się (np. optymalna pora dnia, rodzaj preferowanej
modalności sensorycznej, czynności towarzyszące uczeniu się itp.)


W zapamiętywaniu treści, które są trudne do powiązania ze sobą w logiczną całość skuteczne
okazują się być mnemotechniki. Są to specjalne strategie, które służą do kojarzenia nowych
informacji i takiej ich organizacji, która ułatwia przypominanie. Do najbardziej uniwersalnych
mnemotechnik należą:

 Akronimy

Technika ta polega na tworzeniu słów lub wyrażeń, których pierwsze litery odnoszą się do
zapamiętywanych informacji. Np. aby nauczyć się kolejności 3 największych jezior w Polsce
(Śniardwy, Mamry, Łebsko) tworzymy słowo ŚMiaŁy . Akronim nie musi być sensowny.
Ważne natomiast, żeby został odpowiednio zapamiętany.

 Akrostychy


Ta metoda polega na stworzeniu zdania, w którym pierwsze litery kolejnych wyrazów będą
wyznaczały pierwsze litery oraz kolejność zapamiętywanych informacji. Np. żeby nauczyć się
kolejności i nazw planet Układu Słonecznego możemy stworzyć zdanie: Moja Wiecznie
Zapracowana Mama Jutro Sama Usmaży Naleśniki. (M- Merkury, W – Wenus, Z – Ziemia, M –
Mars, J – Jowisz, S – Saturn, U – Uran, N – Neptun)

 Grupowanie

Może ono zachodzić świadomie lub pod podprogowo, np. podajemy numer telefonu po
kilka cyfr w zależności od tego w jaki sposób je pogrupowaliśmy. Polega ono na dzieleniu
pewnych ciągów liczb lub liter, które nie są sensowne lub stanowią trudną do zapamiętania
nazwę, poprzez stworzenie z nich łatwiejszej do zapamiętania kombinacji.
Np. ADRENOKORTYKOTROPINA – AD RENO KOR TYKO TRO PINA

 Wyobrażenia interakcyjne

Metoda ta pomaga połączyć za pomocą wyobrażonych obrazów nie związane ze sobą
elementy. Najlepiej jeśli wyobrażenia te będą miały niecodzienny a nawet absurdalny
charakter. Np. Ucząc się słówek w języku obcym – tworzymy wyobrażenie, np. słowo

opracowała: D.Królewicz




















cumpleaños – w j.hiszpańskim oznacza urodziny, a więc możemy wyobrazić sobie naszych
„kumpli” z którymi hucznie spędzamy urodziny, przez co z łatwością przypomnimy sobie
początek słowa.

 Słowa - wieszaki

Dzięki tej technice, która jest rozwinięciem techniki wyobrażeń interakcyjnych, możemy
„doczepić” dodatkowe dane do zapamiętanych już informacji. W tym celu możemy
wykorzystać treść znanej wyliczanki lub istniejącą listę symboli, które skojarzymy poprzez
wyobrażenie z zapamiętywaną informacją. Technika ta jest szczególnie ...