Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program do pracy z grupą dzieci 5,6-letnich w Oddziale Przedszkolnym przy Szkole Podstawowej w Sokołach
„Jestem w przedszkolu”
program adaptacji dziecka 5,6-letniego do przedszkola
Opracowała: Bożena Łapińska Sokoły, dn.29.05.2012r.
WSTĘP
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne w życiu każdego człowieka, a szczególnie małego dziecka jest zaspokojenie podstawowej potrzeby - poczucia bezpieczeństwa. Dziecko najbezpieczniej czuje się przy mamie. Nadchodzi jednak moment, że trzeba się z nią na kilka godzin dziennie rozstać. Najczęściej dzieci, zwłaszcza słabe psychicznie, przeżywają to bardzo mocno, czują się porzucone i nieszczęśliwe. Gdy dziecko musi iść do przedszkola, dochodzi jeszcze lęk przed nieznanym - nowe miejsce, nieznani ludzie, obce dzieci. Dzieci na nowe sytuacje reagują: płaczem, wycofaniem, zaburzeniem funkcjonowania, które może prowadzić do lęku a nawet urazu. Dlatego też ważne jest, by moment przekroczenia progu przedszkola przebiegał najłagodniej w atmosferze bezpieczeństwa i otwarcia na potrzeby dziecka.
W chwili zapisania dziecka do przedszkola, placówka wspólnie z rodzicami bierze na siebie odpowiedzialność za bezstresowe wprowadzenie dziecka do przedszkola i uczynienie go przedszkolakiem. Żeby proces adaptacyjny dziecka do przedszkola przebiegał sprawnie, musi zaistnieć ścisła współpraca pomiędzy rodzicami a pracownikami przedszkola. Ich wspólny wysiłek ułatwi dzieciom przystosowanie się do nowego środowiska.
Mając na uwadze dobro dziecka przekraczającego po raz pierwszy próg przedszkola, postanowiłam podjąć działania w tym zakresie i opracować program adaptacyjny dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola „Jestem w przedszkolu”. Jest on takim działaniem pedagogicznym, które sprzyja rozładowaniu negatywnych doznań dziecka wywołanych gwałtownym rozstaniem z rodziną i brakiem wiedzy o nowym środowisku. Aby ułatwić dzieciom i ich rodzicom przystosowanie się do nowej sytuacji w sposób możliwie najmniej bolesny, zostaną oni objęci programem adaptacyjnym od pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu W czasie realizacji programu dzieci i rodzice będą mieli wiele okazji, aby poznać wszelkie aspekty życia przedszkolnego, nauczycieli, pracowników oraz całe otoczenie przedszkolne.
Cel główny programuTworzenie dzieciom warunków do łatwej adaptacji w przedszkolu poprzez kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
Cele szczegółowe programu :
zmniejszenie u dzieci trudnych napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z przedszkolem,
motywowanie dzieci do podejmowanie działań i zachowań sprzyjających w integrowaniu się z przedszkolem,
wzmacnianie więzi uczuciowej ze środowiskiem przedszkolnym ( nauczycielami , rówieśnikami )
nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic,
nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości,
zapoznanie rodziców z pomieszczeniami przedszkola , jego organizacją pracy,
zebranie informacji o oczekiwaniach rodziców i dzieci w stosunku ...