Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Wojciechowska
Data publikacji
2013-04-15
Średnia ocena
5,00
Pobrań
51

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jedna z aktywizujących metod w nauczaniu j.obcych w szkole ponadgimnazjalnej.
 Pobierz (doc, 45,0 KB)

Podgląd treści


Praca z projektem na lekcji języka niemieckiego jako skuteczna metoda motywowania uczniów do nauki

Jestem nauczycielką języka niemieckiego w RCEZ w Nisku od 10 lat. To niewiele w dorobku nauczyciela, dlatego cały czas staram się doskonalić i wzbogacać swój warsztat pracy. Cały czas szukam nowych dróg i nowych rozwiązań.
Bardzo duży nacisk w mojej pracy kładę na motywowanie uczniów do nauki. Nie jest sztuką praca z uczniem zdolnym, ambitnym. Sztuką jest zmotywowanie i zachęcenie do nauki ucznia słabego. Wśród wielu sprawdzonych i wypróbowanych metod w tym zakresie niezwykle pomocna i skuteczna okazuję się praca metodą projektu.
Istotą pracy z projektem jest samodzielna praca ucznia, podczas której nauczyciel jest jedynie dyskretnym doradcą i koordynatorem, a nie ekspertem. Dzięki podejmowanym przez ucznia decyzjom związanym z realizacją tego projektu zwiększa się zaangażowanie ucznia w pracę, co w rezultacie wpływa na kształtowanie pozytywnego stosunku do niej.
Wśród wielu zalet i korzyści, jakie niesie ze sobą praca metodą projektu, wymienić należy kształtowanie u uczniów następujących umiejętności:
- umiejętność pracy w zespole
- formułowanie problemów i celów
- planowanie i organizacja własnej pracy
- korzystanie z różnych źródeł informacji
- umiejętne integrowanie wiedzy z różnych przedmiotów nauczania
- krytyczne analizowanie informacji
- zapisywanie i prezentowanie zebranych materiałów
- przygotowanie i praktykowanie wystąpień publicznych
- formułowanie i wyrażanie własnych opinii
- słuchanie opinii wyrażonych przez innych członków grupy
- samoocena
Ponadto praca z projektem:
- rozwija samodzielność
- rozwija umiejętność współpracy i życia w grupie rówieśniczej (integruje ją)
- stymuluje rozwój poznawczy
- uwzględnia indywidualne zainteresowania i uzdolnienia uczniów
- rozwija myślenie twórcze
- wzmacnia motywację poznawczą
- integruje wiedzę szkolną i pozaszkolną

„W pracy metodą projektu swoje miejsce odnajduje również uczeń słaby, który doświadcza radości uczenia się, odkrywa swoje nieujawnione dotychczas umiejętności i zdolności. Radość i satysfakcję sprawia mu fakt, że potrafił rozwiązać problem, że został doceniony przez innych” (Mezglewska 2003:125)

Sądzę, że mając na uwadze ten choćby fakt, należy poświęcać cenny czas na tę formę pracy.

Aby praca z projektem przyniosła zamierzone efekty, poczynić należy następujące kroki:
- dokładnie zaplanować pracę z projektem
- określić temat i cele
- przydzielić zadania poszczególnym członkom grupy
- korzystać z różnych źródeł informacji
- określić termin prezentacji oraz konsultacji z nauczycielem
- określić sposób prezentacji i jej czas
- podać kryteria oceny projektu

Na ocenę końcową projektu składa się najczęściej ocena grupy oraz ocena nauczyciela. Oceniając projekt, należy wziąć pod uwagę szereg istotnych elementów:
- wybór tematu, jego ujęcie i oryginalność
- wykorzystanie różnych źródeł informacji
- pomysłowość
- wizualizację
- komunikatywność
- brak błędów (poprawność językową)
- terminowość
- zaangażowanie
- dodatkową lekturę
Projekty uczniowie powinni wykonywać samodzielnie. Idealnie byłoby ...