Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: Metody redagowania dokumentów tekstowych za pomocą edytora tekstu – lekcja powtórzeniowa.
Cel ogólny: Przypomnienie podstawowych wiadomości i umiejętności dotyczących redagowania dokumentów tekstowych przy zastosowaniu metod aktywizujących ucznia na lekcji informatyki.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Zna zasady formatowania tekstu za pomocą dostępnych narzędzi,
Umie wstawiać wykresy w dokumencie tekstowym oraz je modyfikować,
Zna metody wstawiania tabel i ich formatowania,
Potrafi wstawiać obrazy w dokumencie,
Doskonali umiejętności pracy w grupie.
Metody pracy na lekcji: Stosowanie metod aktywizujących: burza mózgów, grupy eksperckie (Uczył Marcin Marcina, puzzle, klasowa układanka, JIGSLAW), mapa pojęciowa. Metoda praktyczna – wykonywanie zadań w programie Microsoft Word 2007.
Środki dydaktyczne: Komputery z oprogramowaniem (Microsoft Word 2007), kartki z zadaniami dla ucznia, arkusze papieru, pisaki.
Czas: 45 minut
Przebieg lekcji
Wstęp
Przypomnienie informacji o edytorze tekstu (zastosowanie metody burzy mózgów). Klasa jest podzielona na 2 grupy. Uczniowie 1 grupy zachęcani są do swobodnego wypowiadania się na temat zastosowania edytora tekstu. Uczniowie z 2 grupy po zapisaniu odpowiedzi uczniów grupy 1 ( nie krytykują ich), wybierają tylko te, które mają sens i przedstawiają je pozostałym.
Rozwinięcie
Grupy eksperckie: Podział klasy na 3 grupy. Każda grupa ma do wykonania zadanie (Grupa 1 – zadanie dotyczy edycji i formatowania tekstu, Grupa 2 – zadanie dotyczy wstawiania tabel i ich formatowania, Grupa 3 – zadanie dotyczy wstawiania wykresów i ich modyfikacji, Grupa 4 – zadanie dotyczy wstawiania obrazów i ich modyfikacja) zadania wszystkich grup są elementami całości, czyli przedstawią metody redagowania dokumentów tekstowych. Każdy uczestnik grupy musi przyswoić sobie zadany materiał w taki sposób, aby mógł przedstawić go innym. Następnie uczniowie zostają podzieleni na nowe grupy, w których znajdują się przedstawiciele z każdej grupy. Eksperci przekazują wiadomości w nowych grupach tak, aby pozostali opanowali nowe zagadnienie. W kolejnym etapie eksperci powracają do grup macierzystych i konfrontują zdobytą wiedzę. Wykonują mapę pojęciową na podstawie zdobytych wiadomości.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie prezentują na forum klasy rozwiązania zadań w postaci mapy pojęciowej (forma plakatu, na którym znajdują się sposoby rozwiązywania danego zadania, pozostali mogą uzupełniać elementy na plakatach).
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje lekcję.
Nauczyciel informatyki: mgr Violetta Kata - Lach