Dodaj publikację
Autor
Violetta Kata - Lach
Data publikacji
2013-04-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
285

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja lekcji powtórzeniowej z informatyki dotycząca edytora tekstu - program Microsoft Word.
 Pobierz (docx, 16,1 KB)

Podgląd treści

TEMAT: Metody redagowania dokumentów tekstowych za pomocą edytora tekstu – lekcja powtórzeniowa.

Cel ogólny: Przypomnienie podstawowych wiadomości i umiejętności dotyczących redagowania dokumentów tekstowych przy zastosowaniu metod aktywizujących ucznia na lekcji informatyki.

Cele operacyjne:

Uczeń:

Zna zasady formatowania tekstu za pomocą dostępnych narzędzi,

Umie wstawiać wykresy w dokumencie tekstowym oraz je modyfikować,

Zna metody wstawiania tabel i ich formatowania,

Potrafi wstawiać obrazy w dokumencie,

Doskonali umiejętności pracy w grupie.

Metody pracy na lekcji: Stosowanie metod aktywizujących: burza mózgów, grupy eksperckie (Uczył Marcin Marcina, puzzle, klasowa układanka, JIGSLAW), mapa pojęciowa. Metoda praktyczna – wykonywanie zadań w programie Microsoft Word 2007.

Środki dydaktyczne: Komputery z oprogramowaniem (Microsoft Word 2007), kartki z zadaniami dla ucznia, arkusze papieru, pisaki.

Czas: 45 minut

Przebieg lekcji

Wstęp

Przypomnienie informacji o edytorze tekstu (zastosowanie metody burzy mózgów). Klasa jest podzielona na 2 grupy. Uczniowie 1 grupy zachęcani są do swobodnego wypowiadania się na temat zastosowania edytora tekstu. Uczniowie z 2 grupy po zapisaniu odpowiedzi uczniów grupy 1 ( nie krytykują ich), wybierają tylko te, które mają sens i przedstawiają je pozostałym.

Rozwinięcie

Grupy eksperckie: Podział klasy na 3 grupy. Każda grupa ma do wykonania zadanie (Grupa 1 – zadanie dotyczy edycji i formatowania tekstu, Grupa 2 – zadanie dotyczy wstawiania tabel i ich formatowania, Grupa 3 – zadanie dotyczy wstawiania wykresów i ich modyfikacji, Grupa 4 – zadanie dotyczy wstawiania obrazów i ich modyfikacja) zadania wszystkich grup są elementami całości, czyli przedstawią metody redagowania dokumentów tekstowych. Każdy uczestnik grupy musi przyswoić sobie zadany materiał w taki sposób, aby mógł przedstawić go innym. Następnie uczniowie zostają podzieleni na nowe grupy, w których znajdują się przedstawiciele z każdej grupy. Eksperci przekazują wiadomości w nowych grupach tak, aby pozostali opanowali nowe zagadnienie. W kolejnym etapie eksperci powracają do grup macierzystych i konfrontują zdobytą wiedzę. Wykonują mapę pojęciową na podstawie zdobytych wiadomości.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie prezentują na forum klasy rozwiązania zadań w postaci mapy pojęciowej (forma plakatu, na którym znajdują się sposoby rozwiązywania danego zadania, pozostali mogą uzupełniać elementy na plakatach).

Na zakończenie nauczyciel podsumowuje lekcję.

Nauczyciel informatyki: mgr Violetta Kata - Lach