Dodaj publikację
Autor
Kamila Luiza
Data publikacji
2013-04-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
25

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

„Okna duszy” (projekt zajęć artystyczno-terapeutycznych wspierających uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym, osoby niepełnosprawne i szczególnie uzdolnione).
 Pobierz (docx, 13,4 KB)

Podgląd treści

„Okna duszy” (projekt zajęć artystyczno-terapeutycznych wspierających uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym, osoby niepełnosprawne i szczególnie uzdolnione)

Cel projektu: pomoc uczniom zagrożonym niepowodzeniami szkolnymi i odrzuceniem w dorosłym życiu – m.in. młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych, która bardzo często jest bierna, nie angażuje się w działania umożliwiające im zaistnienie w środowisku; umożliwienie wszechstronnego rozwoju uczniom wykazującym zainteresowanie sztuką jako formą przekazu - teatrem, techniką decoupage, tworzeniem własnych tekstów o różnorodnej tematyce; kształcenie i rozwijanie tolerancji, przeciwdziałanie patologiom społecznym i stereotypowemu postrzeganiu ludzi i świata.

Podjęte działania wynikają z zaobserwowanych problemów edukacyjnych, środowiskowych oraz wychowawczych młodzieży uczącej się w naszej placówce i poza nią (dzieci i młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym, w tym coraz większa liczba osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych) - zaniżone poczucie własnej wartości, brak umiejętności rozwiązywania problemów swoich i innych, agresja w kontaktach z rówieśnikami, zaburzone relacje rodzinne, brak perspektyw i lęk przed przyszłością.

Odbiorcy:

- młodzież w wieku 16-19 lat – grupa zainteresowana tworzeniem własnych tekstów, teatralna i tworząca technikami decoupage – m.in. osoby z dysfunkcją ruchu, niedosłyszące, niedowidzące, z autyzmem, chorobami przewlekłymi, zaburzeniami zachowania i innymi schorzeniami w znacznym stopniu utrudniającymi lub często uniemożliwiającymi pełną integrację ze środowiskiem, realizowaniem zainteresowań i zaistnieniem w środowisku pozaszkolnym – również jako przyszli pracownicy; przewidziany jest udział uczniów, którzy realizują nauczanie indywidualne w domach i nie mają kontaktu z rówieśnikami.

- uczniowie zdolni, którzy bardzo często w procesie edukacyjnym nie mogą wykazać się swoimi umiejętnościami i w związku z tym albo rezygnują z pasji, albo (jako indywidualiści) są odrzucani i nieakceptowani przez środowisko.

OPIS DZIAŁAŃ:

Młodzież na dodatkowych zajęciach (na terenie szkoły, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi) będzie pracowała metodami dramy, tworzyła własny scenariusz i wystawiała go na scenie. Ponadto grupa uczniów zainteresowanych tworzeniem własnych tekstów będzie pracowała nad stworzeniem antologii prac, która na początku powstanie w wersji elektronicznej, ale w przyszłości planowane jest jej wydanie. Będzie to pierwszy taki zbiór w regionie i najprawdopodobniej Polsce. Trzecia grupa na zajęciach artystycznych pozna i wykorzysta w praktyce różne techniki decoupage. Każda z proponowanych form będzie miała charakter edukacyjno-wychowawczo-terapeutyczny.

Projekt będzie realizowany etapami:

- rekrutacja uczestników projektu,

- zajęcia wstępne – promujące działania przewidziane w projekcie,

- zajęcia integracyjne,

- zajęcia teoretyczne – podstawy teatru i warsztatu pisarza, spotkania z ciekawymi ludźmi,

- zajęcia praktyczne – warsztaty teatralne (w tym pisania scenariuszy), artystyczne i tworzenia tekstów,

- zajęcia dramowe (elementy zajęć teatralnych) – asertywność, komunikowanie się, walka z nieśmiałością, uświadomienie sobie, że jakakolwiek dysfunkcja nie uniemożliwia podejmowania działań kończących się sukcesem,

- działania poza terenem szkoły.

Spodziewane efekty:

Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym ...