Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ PRZYGOTOWUJĄCY UCZNIÓW DO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
„CHEMIA - BIOLOGIA W PIGUŁCE”
Zajęcia przewidziane są dla:
- uczniów trzeciej klasy gimnazjum chcących przypomnieć sobie oraz uzupełnić wiedzę z zakresu chemii i biologii wymaganą na egzaminie gimnazjalnym. Zajęcia odbywać się będą 1 raz w tygodniu od września do połowy kwietnia.
Realizowane cele dydaktyczno – wychowawcze:
Cel poznawczy – utrwalenie wiadomości z działów:
Chemia
Substancje i ich przemiany.
Wewnętrzna budowa materii.
Woda i roztwory wodne.
Kwasy.
Wodorotlenki.
Sole.
Węgiel i jego związki z wodorem.
Pochodne węglowodorów.
Substancje o znaczeniu biologicznym.
Biologia
Biologia nauka o życiu.
Jedność i różnorodność organizmów.
Bakterie i wirusy. Organizmy beztkankowe.
Świat roślin.
Świat bezkręgowców.
Świat kręgowców.
Organizm człowieka. Skóra – powłoka organizmu.
Aparat ruchu.
Układ pokarmowy.
Układ krążenia.
Układ oddechowy.
Układ wydalniczy.
Regulacja nerwowo – hormonalna.
Narządy zmysłów.
Rozmnażanie i rozwój człowieka.
Zdrowie a cywilizacja.
Genetyka.
Ewolucja życia.
Ekologia.
Człowiek i środowisko.
Dodatkowo:
analiza doświadczeń chemicznych związanych z różnymi działami chemii,
analiza doświadczeń biologicznych: określenie problemu badawczego, postawienie hipotezy, wyciąganie wniosków,
mikroskopowanie,
rozwiązywanie testów egzaminacyjnych.
Cel kształcący – nabywanie i doskonalenie umiejętności w zakresie:
planowania własnej, systematycznej pracy,
formułowania problemów i hipotez oraz rozwiązywania ich różnymi metodami,
logicznego rozumowania – własna analiza doświadczeń na podstawie pojęć chemicznych i biologicznych,
kształtowania badawczego sposobu myślenia,
samokształcenia - zdobywanie informacji z różnych źródeł.
Cel wychowawczy – kształtowanie poglądów dotyczących:
odpowiedzialności za wyniki własnej edukacji,
rozwijanie zainteresowań poznawczych i postaw twórczych,
posługiwania się zdobytą wiedzą,
dokładności i dociekliwości podczas pracy teoretycznej i doświadczalnej,
współpracy w grupie w czasie rozwiązywania zadań i problemów,
tolerancji w stosunku do odmiennego zdania innych, dotyczącego rozwiązywanego problemu.
Formy nauczania:
- zajęcia z nauczycielem
- samodzielna praca w domu
Metody pracy:
- problemowa:
rozwiązywanie zadań, testów i arkuszy egzaminacyjnych,
dyskusja,
- podająca:
wykład,
praca z materiałem źródłowym,
praca z materiałami multimedialnymi,
wyszukiwanie wiadomości w Internecie,
samodzielne wykonywanie doświadczeń, preparatów mikroskopowych (pod nadzorem nauczyciela).
Plan pracy
Chemia
Substancje i ich właściwości.
Wewnętrzna budowa materii.
Reakcje chemiczne.
Powietrze i inne gazy.
Woda i roztwory wodne.
Kwasy i zasady.
Sole.
Węgiel i jego związki z wodorem.
Pochodne węglowodorów substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym.
Podsumowanie I .
Podsumowanie II.
Doświadczenia.
Biologia
Związki chemiczne budujące organizm oraz pozyskiwanie i wykorzystywanie energii.
Budowa i funkcjonowanie komórki.
Systematyka – zasady klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów I.
Systematyka – zasady klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów II.
Ekologia.
Budowa i funkcjonowanie organizmu roślinnego na przykładzie rośliny okrytozalążkowej.
Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka I.
Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka II.
Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka III.
Stan zdrowia i choroby.
Genetyka ...