Dodaj publikację
Autor
Violetta Kata - Lach
Data publikacji
2013-04-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
213

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony jest dla uczniów klas trzecich gimnazjum, przygotowujących się do egzaminu gimnazjalnego z chemii i biologii.
 Pobierz (docx, 29,1 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ PRZYGOTOWUJĄCY UCZNIÓW DO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO

„CHEMIA - BIOLOGIA W PIGUŁCE”

Zajęcia przewidziane są dla:

- uczniów trzeciej klasy gimnazjum chcących przypomnieć sobie oraz uzupełnić wiedzę z zakresu chemii i biologii wymaganą na egzaminie gimnazjalnym. Zajęcia odbywać się będą 1 raz w tygodniu od września do połowy kwietnia.

Realizowane cele dydaktyczno – wychowawcze:

Cel poznawczy – utrwalenie wiadomości z działów:

Chemia

Substancje i ich przemiany.

Wewnętrzna budowa materii.

Woda i roztwory wodne.

Kwasy.

Wodorotlenki.

Sole.

Węgiel i jego związki z wodorem.

Pochodne węglowodorów.

Substancje o znaczeniu biologicznym.

Biologia

Biologia nauka o życiu.

Jedność i różnorodność organizmów.

Bakterie i wirusy. Organizmy beztkankowe.

Świat roślin.

Świat bezkręgowców.

Świat kręgowców.

Organizm człowieka. Skóra – powłoka organizmu.

Aparat ruchu.

Układ pokarmowy.

Układ krążenia.

Układ oddechowy.

Układ wydalniczy.

Regulacja nerwowo – hormonalna.

Narządy zmysłów.

Rozmnażanie i rozwój człowieka.

Zdrowie a cywilizacja.

Genetyka.

Ewolucja życia.

Ekologia.

Człowiek i środowisko.

Dodatkowo:

analiza doświadczeń chemicznych związanych z różnymi działami chemii,

analiza doświadczeń biologicznych: określenie problemu badawczego, postawienie hipotezy, wyciąganie wniosków,

mikroskopowanie,

rozwiązywanie testów egzaminacyjnych.

Cel kształcący – nabywanie i doskonalenie umiejętności w zakresie:

planowania własnej, systematycznej pracy,

formułowania problemów i hipotez oraz rozwiązywania ich różnymi metodami,

logicznego rozumowania – własna analiza doświadczeń na podstawie pojęć chemicznych i biologicznych,

kształtowania badawczego sposobu myślenia,

samokształcenia - zdobywanie informacji z różnych źródeł.

Cel wychowawczy – kształtowanie poglądów dotyczących:

odpowiedzialności za wyniki własnej edukacji,

rozwijanie zainteresowań poznawczych i postaw twórczych,

posługiwania się zdobytą wiedzą,

dokładności i dociekliwości podczas pracy teoretycznej i doświadczalnej,

współpracy w grupie w czasie rozwiązywania zadań i problemów,

tolerancji w stosunku do odmiennego zdania innych, dotyczącego rozwiązywanego problemu.

Formy nauczania:

- zajęcia z nauczycielem

- samodzielna praca w domu

Metody pracy:

- problemowa:

rozwiązywanie zadań, testów i arkuszy egzaminacyjnych,

dyskusja,

- podająca:

wykład,

praca z materiałem źródłowym,

praca z materiałami multimedialnymi,

wyszukiwanie wiadomości w Internecie,

samodzielne wykonywanie doświadczeń, preparatów mikroskopowych (pod nadzorem nauczyciela).

Plan pracy

Chemia

Substancje i ich właściwości.

Wewnętrzna budowa materii.

Reakcje chemiczne.

Powietrze i inne gazy.

Woda i roztwory wodne.

Kwasy i zasady.

Sole.

Węgiel i jego związki z wodorem.

Pochodne węglowodorów substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym.

Podsumowanie I .

Podsumowanie II.

Doświadczenia.

Biologia

Związki chemiczne budujące organizm oraz pozyskiwanie i wykorzystywanie energii.

Budowa i funkcjonowanie komórki.

Systematyka – zasady klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów I.

Systematyka – zasady klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów II.

Ekologia.

Budowa i funkcjonowanie organizmu roślinnego na przykładzie rośliny okrytozalążkowej.

Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka I.

Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka II.

Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka III.

Stan zdrowia i choroby.

Genetyka ...