Dodaj publikację
Autor
Sylwia Krzyszkowska
Data publikacji
2013-04-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
847

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karty pracy dotyczących "Małego Księcia". Karty te są znakomitą pomocą dla nauczycieli języka polskiego w gimnazjum. Dzięki tym zadaniom uczeń zdobywa wiedzę nie tylko o lekturze, ale przygotowuje się do samodzielnego odbioru innych tekstów kultury. Praca z tego typu kartami może przebiegać w różny sposób: - uczniowie mogą opracowywać zadania w domu w trakcie czytania lektury; - mogą również rozwiązywać je na lekcji pracując w grupach; - lekturowe karty pracy mogą również stanowić zadania dodatkowe na ocenę celującą, pod warunkiem, że dotyczą lektur nadobowiązkowych.
 Pobierz (doc, 44,5 KB)

Komentarze

iluka, 2013-07-01, ocena:

POdobaMIsię:)

Podgląd treści


KARTA PRACY UCZNIA
DLA II KLASY GIMNAZJUM

Karta A
Konfrontacja świata dorosłych ze światem dzieci
(Mały Książę Antoine de Saint – Exupery).
Czytelniku! Aby zrozumieć różnice w postrzeganiu świata przez dorosłych i dzieci, trzeba najpierw zastanowić się, jak postrzega świat dorosły.
1. Pilot, kiedy był dzieckiem namalował węża boa trawiącego słonia. Dorośli myśleli, że jest to kapelusz. Wyjaśnij, dlaczego była taka opinia dorosłych na temat rysunku.
2. Mały Książę opuszcza swoją planetę i wyrusza w podróż. W czasie wędrówki zatrzymuje się na różnych planetach.
• Pierwszą asteroidę zamieszkiwał Król. Jaki jest świat według Króla?
• Drugą planetę zajmował Pyszałek. Jak postrzega świat Pyszałek?
• Trzecią planetę zamieszkiwał Pijak. Czego się wstydził?
• Czwarta planeta była siedzibą Biznesmena. Co było jego zajęciem i co chciał osiągnąć?
• Piątą planetę zamieszkiwał Latarnik. Jego praca niegdyś miała sens. Odpowiedz, dlaczego Latarnik twierdzi, że jego zajęcie stało się mordęgą i nie ma sensu?
• Szósta planeta zamieszkana była przez Starego Pana. Kim on był? Czym się zajmował? Jakie rzeczy notował w swojej księdze?
3. Czego reprezentantami są mieszkańcy planet i jaki jest według nich świat?
4. Znajdź fragmenty rozpoczynający się od słów: Dorośli w to oczywiście nie wierzą…i fragment rozpoczynający się następująco: Co to za dziwna planeta – pomyślało książątko…Porównaj je i wyjaśnij jaką rolę pełnią w utworze.
5. O jakiej prawdzie według Lisa zapomnieli ludzie?
6. Dlaczego dorośli ciągle podróżują i spieszą się?
7. Znajdź fragment rozpoczynający się od słów: Dorosłe osoby poradziły mi, żebym dał sobie spokój z wszelkimi wężami boa… Na podstawie tego fragmentu wyjaśnij, jakie rzeczy są istotne dla dorosłych.

Karta B
Konfrontacja świata dorosłych ze światem dzieci
(Mały Książę Antoine de Saint – Exupery).
Czytelniku! Aby dowiedzieć się, jak postrzega świat dziecko, odpowiedz na następujące pytania:
1. Dlaczego Mały Książę zrozumiał, co przedstawia rysunek, który pokazał mu pilot?
2. O czym świadczy fragment zaczynający się od słów: To skrzynia – oznajmiłem. – Owieczka, o jaką Ci chodzi jest w środku…
3. Odnajdź fragment zaczynający się od słów: Zabawne! – pomyślał Mały Książę. – Nawet dość poetyczne. Ale mało poważne…,w którym Mały Książę wypowiada się na temat zajęcia Biznesmena. Na podstawie fragmentu wyjaśnij, co ma wartość dla Małego Księcia.
4. Dlaczego, według Małego Księcia tylko praca Latarnika nie jest śmieszna? Jak Ty sądzisz, co powiedzieliby dorośli o zajęciu Latarnika?
5. Odnajdź i zinterpretuj fragment zaczynający się od słów: Bo dzieci wiedzą, czego szukają – orzekł Mały Książę. – Nie żałują czasu dla szmacianej lalki…
6. Mały Książę (będący w utworze symbolem dziecka ...